Kronor per paddelgram?

Har nu i två säsonger paddlat med den träpaddel som kom med när jag köpte men begagnade kajak.
Eftersom jag nu börjar bli sugen på att kanske utvidga turerna från hemmavikens lugna vatten undrar jag nu hur mycket en ny och lättare paddel kan vara värd. Här liksom i alla andra sporter verkar det finnas ett utbud som är prismässigt obegränsat. Är det värt att satsa på en kolfiberpaddel eller klarar jag mig med mindre? Till saken hör att jag paddlar faltkajak så jag vill gärna ha delbart.
Vilken paddel skulle för mig ge det optimala "kronor per paddelgram"?
/Erik
 
Min fråga rör egentligen inte gram eller kronor, utan snarare att finna balansen mellan dessa båda.
Tävlingsutrustning finns alltid, men hur högt på prylstegen är det egen lönt att köpa sig innan kostnaden för ytterligare ett steg är högre än mervärdet för mig som normalanvändare.
/Erik

PS. Olle, jag tror att länken till din hemsida är felstavad i din medlemsprofil. DS
 
Paddlar

Tack Erik
Slarvigt av mig, jag visste inte att du ville ha tävlingspaddlar eftersom de paddlar jag nämde inte är detta utan bara mycket fina turpaddlar, förresten Spitfire skall vara Sirocco,av ditt svar kan jag utläsa att du inte besökt hemsidan, för du skulle väl ha påpekat det felaktiga paddelnamnet också?
hälsningar Olle
 
Annan vinkel på paddeln?

Hej Erik,

jag kan inte hjälpa dig med exakt pris/viktavvägning, den måste man nog bestämma utifrån de personliga förutsättningarna -- ekonomi, anatomi, typ av paddling, osv.

Däremot, som stolt faltkajakägare är det ju en poäng att använda träpaddel (om du nu inte har en kajak med aluminiumskelett från t ex Feathercraft). Till askträet i min Klepper känns det mer rätt att ha en träpaddel, men i Feathercraft väljer jag en lättare glasfiberpaddel. Det är några hundra gram man sparar och visst är det värt en del pengar.

Hälsningar
Sven

http://www.utsidan.se/faltkajak

PS mina paddlar:
Klepper Isar (trä)
Werner Camano (glasfiber)
Feathercraft Cormorant (glasfiber, 4-delad)

[Ändrat av SES 2001-07-11 kl 02:14]
 
Krona vs vikt

OM du vill ha en riktigt bra och lätt delbar paddel kan jag rekommendera VKV Vitudden. Den är i kolfiber och kostar ca. 2000 SEK. Den finns även i glasfiber för en femhundring mindre. Vitudden är mycket bra, oerhört lätt samt delbar. Men se upp: Har man en gång paddlat med en lätt paddel vill man aldrig gå tillbaka...

Jag tycker nog att tvåtusen är en helt OK investering för en bra och lätt paddel, men du får väl stämma av mot din budget.
 
Kan bara instämma beträffande Vitudden

Jag märkte aldrig av vikten när jag tuffade runt i Ålands skärgård i somras. Även de dagar då man satt 10 timmar i kajaken.
 
När kurvan planar ut..

Klassiskt ämne i prylsammanhang där det inte verkar finnas någon prisgräns uppåt. När planar kurvan ut, d v s när får man inte så mycket mer funktion trots att priset skenar iväg?

Det är väl bara att konstatera att brytpunkten hamnar olika för olika människor. Jag tyckte att en VKV glasfiberpaddel för 1350 kr räckte för mig. Den är lätt och spänstig, och jag är mycket nöjd med den.

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.