Kronans vs Biltema

Svensk Maskinprovning har testat ett antal sk citycyklar (se senaste Råd & Rön el http://www.cykelfakta.nu/ ) och det visade sig att värsta skitcykeln man kan få tag i är Kronan! Visserligen ligger inte Biltema i toppsegmentet de heller, men så dåliga kvalitet som Kronans cyklar kom man inte ner i...Och då är ju Kronan ett märke som rider på det goda rykte som Försvarets cyklar har, i kvalitetshänseende. Falsk marknadsföring, anser jag.

Citat från Kronans hemsida: "Varor där varje material är vad det ser ut att vara, där varje del behövs för funktionen och aldrig pruta på kvalitén men gärna på priset. Det kallar vi för god form."

Ja, jävlar..."God form" - med det avses väl framgaffelbrott då, antar jag ?
 
Instämmer

Kul att få lite fakta om det jag alltid trott. Flera av mina kamrater skaffade Kronan-cyklar på gymnasiet, i tron att de iaf skulle hålla bätre än klass B-mtb's i samma prissegment.

Det började bra med en massa småfel (lager, kedjor, skeva hjul) som sen kulminerade i, ja, brott på ramen och pedaler. Vem trampar av pedalen på en ny cykel som använts i stan ett par år?

Fast farsan hatade iofs försvarets pansarcykel också, så han var inte förvånad.
 
Jag skulle inte ha nåt emot Kronan om det inte var så att de ljuger konsumenterna rätt upp i ansiktet och, helt omoraliskt, rider på det goda rykte som Försvarets cyklar har. Snacka om falsk marknadsföring! Tyvärr är väl inte "Kronan" reggat varumärke inom Försvarsmakten...På Kronans hemsida står det: "Ett modernt sätt att sälja en trotjänare som den svenska militärcykeln." - trots att man kvalitetsmässigt inte har ett dugg med militärcyklar att göra! Suck...
 
I flera år har väl vissa cykelverkstäder vägrat ta sig an reparationer av Kronan-cyklar (och terrängcyklar som folk får på köpet när de köper diskmaskin)? De är helt enkelt för kassa.

Men det är ju ett jävla sätt att sälja cyklar som ska vara rejäla och tramsfria, men är vekare än vilken vanlig hoj som helst.

Själv läste jag med glädje testet - jag kör Skeppshult Elit :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.