Kriminella utsidan gördetsjälvare i farten?

Ja, kopparstölderna från bl a kyrktak har ju väckt stor uppmärksamhet. Jag kan bara inte fatta att det lönar sig (och rent fysiskt går) att stjäla metall i tonvis år 2008!!! Vi borde väl snarare ägna oss åt cyberstölder eller nåt? T o m elektronik har blivit så billig att den inte lönar sig att stjäla, men råvaror?!?!

Jag skule tippa på att både järnvägsrälsen och titanet ligger hemma hos Raskesven. Han gillar ju tunga saker och kan säkert snickra sig en spis av rälsen, att ha i sin 34-kiloskåta. En titanspis har han ju surrat om länge, så kanske är rälsen bara till för prototypen...
 
"50 ton titan kan enligt polisen inte bara lyftas ut genom ett hål i staketet."
Polisen sa det säkert bara i förbifarten men nähä? Menar du set? Att man inte bär ut 50 000 kg genom ett hål i staketet?
Tar man 25 kg åt gången blir det ju bara 2000 vändor o e man fyra pers går det säkert att fixa på ett dygn eller två...
 
Hörde ett reportage i P1:s Studio 1 för nån månad sen. Det är omfattande stölder (som ni ju skrivit redan). Med stigande råvarupriser så blir det ju mer intressant. Å dessutom är straffvärdet rätt lågt. Studio1 frågade hos olika skrothandlare om de kunde sälja metall "utan kvitto", det var inte svårt att få tag i köpare...
 
.....
Jag skule tippa på att både järnvägsrälsen och titanet ligger hemma hos Raskesven. Han gillar ju tunga saker och kan säkert snickra sig en spis av rälsen, att ha i sin 34-kiloskåta. En titanspis har han ju surrat om länge, så kanske är rälsen bara till för prototypen...
Inte så dumt tippat alls faktiskt. Samtidigt som du skrev inlägget kånkade jag på titan genom Vasastan. Det var dock en färdigsnickrad titankamin. Den har vad jag saknar på Kifarus lättare kaminer; baffelplåt, hela rökrör utan längsgående glipa och lucka som sluter tätt. Fick också en bit brandbeständigt tyg som jag ska sy in i gamla ventilmössan, med hål för rökröret. Tyngre sak än Kifarus dock. Hur mycket jag än gillar "tunga" saker förutsätter den antingen snö så man kan ta pulka, eller så blir det många pauser på väg till ett basläger.

Posten......Innan helgen fick jag ett brev från posten där det stod att de behövde kompletterande uppgifter om innehållet. Jag ringde dem och frågade om det inte fanns en följesedel som beskrev innehållet. Jodå, på den stod det "stove with telescoping stovepipe". Ja? undrade jag. "Vi måste veta att det inte är något olagligt" säger killen. Jag översatte. Vad trodde de att det var, en stalinorgel? Blev lite orolig då jag väntat på kaminen i månader, och snart sticker till fjälls. Vore ju typiskt om den anlänt medan jag var bortrest, liggtid två veckor och så återsänd til USA när jag kommit hem. Men nu har jag den. Nu fattas bara vinter.

Raskesven
 
Jodå, på den stod det "stove with telescoping stovepipe". Ja? undrade jag. "Vi måste veta att det inte är något olagligt" säger killen. Jag översatte. Vad trodde de att det var, en stalinorgel?

Raskesven
HAAAHAAAAHAAAAA veckans överlägset roligaste!!!

Ungefär som varje gång "Security" här i husen frågar mig om vilket rum jag är på väg till och vad mitt ärende där är. Faktum är ju att man i kontorsbyggnader oftast går runt i flera rum på flera våningar, och har flera ärenden åt gången. Dessutom är det kanske föga troligt att jag skulle säga "4th floor, gonna steal some laptops and then piss on the carpet", fast de kanske väntar på den dagen?

Herregud, de säger att man hade folk anställda med nonsensgrejor i Sovjet, för att hålla uppe sysselsättningen. USAs Security verkar fylla något av samma funktion.
 
Att hålla sysselsättningen uppe

Poilisstaterna har vaktkurer överallt. Bra för då kan man få sin bil bevakad på gatan ochg tvättad där vid behov, men så särskilt mycket säkerhet tillför de uppenbart inte...De som ville göra olagligheter gjorde det ändå...
Ser fram mot fältrapporten på Raskens nya spis....
Nej jag har inte startat djuppressen...;-)
//J
 
"50 ton titan kan enligt polisen inte bara lyftas ut genom ett hål i staketet."
Polisen sa det säkert bara i förbifarten men nähä? Menar du set? Att man inte bär ut 50 000 kg genom ett hål i staketet?
Tar man 25 kg åt gången blir det ju bara 2000 vändor o e man fyra pers går det säkert att fixa på ett dygn eller två...

Det är polisens sätt att påpeka att det rör sig om ett insiderjobb utan att säga det rakt ut, vilket det troligen ofta är när det gäller fabriksstölder.

Jag praoade för övrigt på Alfa Laval i Lund när jag gick på högstadiet... Det var sjukt kul, men ångestskapande. Det finns ju roligare saker att göra än att montera värmeväxlare. Stjäla titan kanske?
 
Ja det lär väl gått åt ett par lastbilar för att få bort de där mängderna, så det kan ju inte vara nån som gått förbi och sett "oj, här finns det lite titan att sno".

Först måste de ha fixat lastbilar. Sen måste de få in lastbilarna på området. Lasta dem, och sen köra ut. Utan att nån misstänker nåt??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyman vätskesystem till utsidan platypus flaska Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.