Kräver utredning: "Absurt om renskötande samer ensamma får diktera villkoren"

I det område vi härstammar ifrån finns starka historiska skäl som talar för finsktalande befolknings rättigheter. Många av dom som identifierar sig som Kväner har samiska rötter
 
I det område vi härstammar ifrån finns starka historiska skäl som talar för finsktalande befolknings rättigheter. Många av dom som identifierar sig som Kväner har samiska rötter

Ok! Vad är ditt geografiska ursprung mellan tummen o pekfingret om jag får fråga? Alltid kul att veta var folk kommer ifrån. Själv håller jag på leta reda på mina geografiska rötter på bägge mina föräldrars sidor samt på frun. Om du inte vill skriva det offentligt så kan du skicka ett meddelande/mail till mig.:)
 

avslutad210712

Gäst
Det här var inget problem så länge samernas krav på utökat bestämmande "bara" verkade drabba Norrbottningar.

Men jävlar vad det tog skruv när sörlänningarnas fiske drabbades.

Och när det dessutom verkar som att just Norrbottningarna favoriseras DÅ tar det hus i helvetet.

Kom ihåg att just sörlänningarna har anklagat MIG för att vara rasist när jag ifrågasatt vissa saker. DÅ passade det att kalla mig både det ena och andra.

Om någon ens tror att inte varenda sameby kommer att kräva samma rätt som Girjas så frågar jag bara "tror Ni på jultomten också"

[Tillägg]

Jag anser att en sameby ska ha bestämmanderätt inte renskötande samer. Vädigt stor skillnad]
 
Sohkka

Ok! Vad är ditt geografiska ursprung mellan tummen o pekfingret om jag får fråga? Alltid kul att veta var folk kommer ifrån. Själv håller jag på leta reda på mina geografiska rötter på bägge mina föräldrars sidor samt på frun. Om du inte vill skriva det offentligt så kan du skicka ett meddelande/mail till mig.:)

En del av vår släkt har verkat i det som idag kallas Könkämä Lainovuoma och Vittangi. Det sedan 1600 talet enligt boken Samesläkter i Karesuando av Johannes Marainen
 
Nu verkar allt hända på en gång!

"De ska leda sanningskommission
Pajalaprofilen Bengt Niska kommer att ingå i den kommission som regeringen har tillsatt för att granska kränkningar och övergrepp mot tornedalingar, kväner och lantalaiset.
Syftet med arbetet som sannings- och försoningskommissionen ska driva är att minoriteten ska få en kollektiv upprättelse samt motverka att något liknande sker i framtiden. Kommittén ska utreda den assimileringspolitik som svenska staten bedrev under 1800- och 1900-talet och verka för att minoritetens historiska erfarenheter synliggörs.

– Vi välkomnar beslutet och ser fram emot att träffa kommissionen säger Kerstin Salomonsson, ordförande Svenska Tornedalingars Riksförbund - Tornionlaaksolaiset (STR-T) och Hanna Aili, ordförande Met Nuoret i ett pressmedelande.

Det var STR-T och Met Nuoret som initierade arbetet för en sannings- och försoningskommission redan 2016.

Elisabet Fura som är tidigare chefsjustitieombudsman och domare vid Europadomstolen för mänskila rättigheter ska leda kommittén. Föredetta kommunalrådet i Pajala och tidigare ordförande i STR-T Bengt Niska kommer att ingå i kommissionen.

Andra i kommissionen är Malin Arvidsson, verksam vid historiska institutionen för mänskliga rättigheter vid Lunds universitet. Lars Elenius, professor emeritus i historia vid Luleå universitet. Kenneth Hyltenstam, professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet.

Kaisa Syrjänen Schaal, jurist i Svenska kyrkan och expert på minoritetsfrågor. Sia Spiliopouluo Åkermark, docent i folkrätt samt Josephine Ylipää, filosofie magister och forskningsassistent inom hållbarhetsvetenskap."

Artikeln är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.
 
Intressant. Kenneth är en fd lärare till mig och Sia S-Å bor här. Det är kunnigt folk de lyckats skrapa ihop. Fortsätt gärna posta om detta!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.