Kontaktlinser-roll

Hej
En fråga till er som kan rolla bra. Hur fungerar det att ha kontaktlinser om man rollar med en kajak. Under träning kan man ju ha ett cyklop men i skarpt läge är ju det annorlunda. Går det att rolla och blunda samtidigt? Vet man vad som är upp och ned? Hur funkar det med glasögon?

Hans
 
lite svårare

Inte för att jag är någon roll-expert, men visst går det att blunda och rolla, jag tycker dock det är lite svårare att hålla reda på vad som är upp/ner och var paddel och vattenytan är. Efter ett tag så fungerar det dock alldeles utmärkt. I alla fall under övning.
[Ändrat av eriksjos 2002-10-17 kl 12:43]
 
Linser och forspaddling!

Jodå,

Det har hänt att när jag kommit upp (roll eller simmande ) så har jag saknat en lins. I och med att jag använder engångslinser så är det bara sätta in ett par nya. Brukar ha reservpar i fickorna i flytvästen.
Det hela beror på hur illa man ser. Jag kan fortsätta paddla med en förlorad lins om inte så kan man kan ju köra med glasögon typ Acva Sphere eller motsvarande.

//Lars
 
Forspaddling med linser

Jag började paddla fors i somras. Jag använder linser. I början hade jag stora problem med att linserna gled snett och hamnade "bakom ögat".
Mina (min bror är i samma situation och upplever samma sak) linser sitter bättre om jag inte sätter in linserna direkt på morgonen utan att jag väntar ett tag så ögonen hinner vakna ordentligt. Innan man börjar paddla bör man "bada ögonen", ta och tvätta ansiktet lite.
När man paddlar så kan man kisa lite och sen lär man sig blinka vid rätt ögonblick.
När jag tränar rollar, blundar jag jag när jag "går runt" sedan öppnar jag ögonen när jag skall ta mig upp igen.
Om jag inte minns fel så var frågan uppe på:
http://www.forsguiden.com/freestyleutskottet/forum/
och det var blinkteknik som var lösningen om jag inte minns fel.
 
Jag har inga problem med att dyka med linserna bara ögonen är stängda, och skvätt och stänk är heller inget problem. Det verkar i alla fall på svaren som om det är fullt möjligt att rolla med linser. Jag får testa och se hur det går. :) Det problem jag kan se är att man rollar i skarpt läge och helt enkelt glömmer att blunda. Åker då linserna snett eller ramlar ur så kan ju situationen bli mindre lustig. Kanske skall man ha ett par reservglasögon LÄTT åtkomliga i flytvästen eller något sådant.

Hans
 
linser igen

Jag har gått runt ett flertal gånger "skarpt" vid forspaddling och jag har (peppar, peppar....) inte tappat någon lins. Vid något tillfälle så har de hamnat snett men jag börjar lära mig att blinka vid rätt tillfällen
 
rolla & blunda

Hej,
jag blundar alltid när jag rollar vid forspaddling, har vant mig vid det från start och det är sällan eller aldrig några problem. Däremot brukar linserna åka upp bakom ögonlocken när man inte hinner blunda vid vattensprut under surf mm. Har inte tappat någon lins hittils.
Tycker förresten att månadslinserna sitter mycket bättre än endagslinser, någon fler med samma erfarenhet ?

Janne
 
Själv satsar jag alltid på att ha med ett extra
par linser i packningen, Jag tycker det är obehagligt
att inte kunna titta under vattnet (vart är ytan mm).
När jag simmar och dyker så tappar jag alltid någon
lins det slår aldrig fel. Som tur är har jag likdana
linser till båda ögonen så det går bra att tappa linsen
två ggr på ena ögat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.