Konstiga trackavvikelser

Var ute och cyklade tillsammans med min Vista. När jag sedan kollade min färdväg på datorn märkte jag nå´t underligt. Några punkter i färdvägen avvek betydligt från den verkliga färdvägen. I vissa fall var avvikelsen så stor som 160 meter (cirka). Den hade helt enkelt "hoppat lite på sidan". Är det fel på min Vista, månntro?

Göran
 
Tillfälliga avvikelser

Har också vistan som cykeldator emellanåt. Det händer att den missar ibland. Sporadiska fel läge har hag inte direkt sett i din storleksordning, men i hastighet kan jag ibland få stora fel i enstaka fall. 160 km/h typ.

Det som kan jag märkt kan störa är när man åker in i skogsområden på små vägar, så kan onoggrannheten öka rejält när den tappar några satelliter. Den kan t om tappa kontakten helt. När den därefter återfår kontakten kan dom första mätvärdena vara lite skumma.
/Lod
 

clindh

Forumvärd
Dels tror jag trackloggningen har någon "smart" algoritm som försöker minimera antalet punkter och jag har märkt att ju snabbare man rör sig, desto mer fel kan man hamna över en längre sträcka om man vid en punkt fått en felläsning pga för få satelliter tex.

Jag har kört bil med "moving map" (Ozi+Garmin 12XL)påslaget och råkat ut för att ha hamnat rejält utanför vägen (på kartan dvs....), när jag stannat till en stund har positionen hoppat in på vägen igen och fortsättningsvis visat rätt.

Vilken karta plottade du ut på? Hur väl kalibrerad är den? En annan anledning kan också vara att kartor inte alltid överensstämmer med verkligheten. Gröna Kartan är oftast verklighetstrogen men på tex på Röda Kartan kan kartritaren ha flyttat vägavsnitt en aning för att ge bättre läsbarhet av kartan. För den som läser karta för hand spelar ju detta ingen större roll.
 
Jag har plottat både på Gröna kartan och MG Europe. På ett ställe är färdriktningen spikrak och där ligger tre punkter helt ur kurs, en av dem ca 150 meter. Dessutom har den gjort några rejäla hopp då jag stod helt stilla. I båda fallen var det fri sikt uppåt. Kollade även en tidigare färdväg och upptäckte då att den gjort ett rejält hopp på flera mil!!!(från Falun ned mot Ludvika!!).

Göran
 
Sånt händer

Ibland blir det så. Speciellt om man kör med MetroGuide, och har sin GPS inställd på "Lås på väg" (se annan diskussion om detta).
Då kan det bli så, att den får en felmätning tillräckligt långt vid sidan om vägen, för att det ska vara närmare till en annan väg i närheten. Då kan alltså felet fördubblas, bara för att enheten försöker visa positionen på den mest troliga vägen.

Alternativet är naturligtvis den klassiska "Vart tog vägen vägen, är vi ute och åker på en åker?

Min vildaste avvikelse av det här slaget (som jag råkat se) var när jag körde längs en landsväg i Småland. Plötsligt fick min Vista för sig att jag var i norra Belgien, och fyra sekunder senare att positionen var ca 200 km väster om Danmark, i Nordsjön.
Efter det hoppet slutade den att visa "Klar för navigering". Det blev "Söker satelliter" en stund, innan den hittade rätt igen.

Den trodde sig dock registrera en hastighet under denna utfärd. Det var det snabbaste jag åkt någon gång...

Anders
 
Ingen fartkontroll i närheten, hoppas jag :)

Förklaringen med "låst på väg" låter vettig. Ska testa utan väglåsning och jämföra.

Göran
 
Småvirrigt

Utan låsning på vägen kommer du att få avvikelser från vägen hela tiden, där det alltså ser ut som om du kör i diket. Dessutom kan det ju fortfarande förekomma sporadiska ryck längre bort från den verkliga positionen. Skillnaden är närmast att dessa ryck inte sammanfaller med någon speciell väg då, utan bara hamnar någonstans, var som helst.

Eventuella fartkontroller hade nog löst ut för överbelastning, eftersom Vistan glatt hävdade att det hade gått lite drygt 248000 km/h...

Anders
 
Efterhandsfix

Om man har MapSource, och uppdaterar till senaste versionen (4.07), kan man där redigera bort bitar av ett spår, som är uppenbart felaktiga.

Det finns andra program också som tillåter detta, men då kan man inte lika lätt jämföra med samma karta som man har i sin GPS.

Anders
 
Visserligen, men då gäller det att veta att man gått fel och var spårfelet ligger.
En tanke med en GPS är ju att den ska hålla reda på färdvägen.
 
Re: Sånt händer

apersson850; sa:
Min vildaste avvikelse av det här slaget (som jag råkat se) var när jag körde längs en landsväg i Småland. Plötsligt fick min Vista för sig att jag var i norra Belgien, och fyra sekunder senare att positionen var ca 200 km väster om Danmark, i Nordsjön.
Jag upplevde samma hopp med en Vista men jag var i Polen och vände på några sekunder. Det var i maj/juni 2001 med 2.14 eller 2.15 men såg det aldrig mer efter uppgradering.
 
Nu har det hänt igen

Gick nyligen upp på Städjan och då hände det igen!! Konstiga trackavvikelser, alltså!! När jag laddade ned färdvägen var några punkter helt på sidan om, detta trots fri sikt och god mottagning. Dessutom var låsning på väg avaktiverad.
Går ju, som sagts tidigare, att modifiera färdvägen i efterhand, men detta gäller ju endast om man är helt medveten om de felaktiga punkterna. Om man är ute i okända marker, kan det ju bli svårt.
Börjar bli lite irriterande, tycker jag. Ska det verkligen vara så här?
Ni andra som upplevt samma sak, accepterar ni dessa fel? Är det jag som är för "petig"?

Göran
 
Det är som det är

Jag tror nog att man får räkna med att det kan bli så här ibland. Klumpigare GPS än eTrex, som kan få plats med känsligare antenn, klarar kanske bättre av att hålla ordning på färdvägen, men aldrig någonsin tror jag att vi får ett system som alltid, under alla förhållanden, kan garantera att det redovisar den korrekta färdvägen.
Ja, det skulle vara den gamla metoden med att rulla ut ett garnnystan, då, men det blir ju svårare att sitta hemma och titta på, då.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jämthund Konstiga färger FriproV4 med Prime Navigering 2
Konstiga fel på Garmin 60 CS Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.