köptips tyskland, österrike, italien?

Tänkte ta en tur med husvagnen i sommar. Har ni ngra tips på saker som är märkbart billigare i de länderna? Cyklar i Tyskland vet jag, men andra saker/märken?

:)
 
Ang. T-land finns flera svar på din fråga.

Det kortaste svaret är: Allt är billigare. Anledningen är momsen och att T-land är en betydligt större marknad där vägarna är mkt kortare och handlarna hanterar med resp. omsätter betydligt större volymer.

Ett mer nyancerat svar är: Kolla den dagsaktuella växelkursen! Slå till när euron är som svagast. Att euron har blivit allt svagare är bitter för oss Sverige-resande som bor här nere och får våra löner i euro. Men för er nordbor är det förstås bra med en svag euro.
Mardrömmen för oss resp. paradiset för er var således augusti 2012.

5y


Ett tredje fast i sammanhanget inte riktigt allvarligt menat svar är: Alla slags drycker som innehåller C2H6O är nog dramatiskt mkt billigare här nere.

OK, ett fjärde svar. Här nedan hittar du länken till den bästa mig kända pris-sökmotorn.
http://www.heise.de/preisvergleich/
Det finns diverse sökfilter, ett av dessa gör att det bara visas riktiga affärer, inte online-handlare.

Lycka till!
 
Tack för tipsen.

Etyl-dricka tänkte jag lasta fullt med på hemvägen eftersom jag fyller 40 senare i år (bra ursäkt).

Sökmotorn ska jag använda flitigt :)

Köpa SIM kort med mobil-data på bästa sätt så man kan surfa i tyskland,österrike och italien?
http://www.holidayphone.se/kontantkort-osterrike.html gäller ju italien och österrike, men inte tyskland...


Planerar nu vilken väg vi skall köra genom tyskland, men första stoppet blir nog Berlin Zoo så ungarna får lite skoj en dag innan vi åker vidare söderut.
 
Ett annat bra tips för att få lägre priser i SEK är att skaffa ett kontokort som inte ger något valutapåslag (finns gott om sådana även utan årsavgifter). Storbankernas kontokort brukar ge ett valutapåslag på 1,5-2% vilket blir betydande belopp på en semester. Undvik givetvis alla förslag att på handla i SEK som du får utomlands, då dessa växlingkurser är betydligt sämre än vad du har på kortet (välj alltid att betala i lokal valuta).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.