Köksknivar

Verkar finnas ett stort knivintresse här. Därför är jag nyfiken på vad ni har för knivar i köket. Själv har jag en Global (ok men inte wow), En Weber (lite för tung) och en Brasiöiansk Arkhif som är rätt trevlig.

5fc7c83f-777e-4eb0.jpg


Skickat från mobilen
 
Några olika varianter från Sabatier och en santoku av kolstål köpt i Japan för tio år sedan. Väntar på en Yanagiba som borde komma om någon vecka eller så...
 
Verkar finnas ett stort knivintresse här. Därför är jag nyfiken på vad ni har för knivar i köket. Själv har jag en Global (ok men inte wow), En Weber (lite för tung) och en Brasiöiansk Arkhif som är rätt trevlig
Jag kan tyvärr inte nämna alla de köksknivar man samlat på sig under årens lopp. förmodligen rör det sig om ett hundratal. Kika gärna på en del av dem: www.freewebs.com/depaul56

~Paul~
 
Sex stycken Globaler, inget wow men jag fick några stycken i present en gång och gillar dom faktiskt trots att jag egentligen är gammalmodig och kräver trähandtag och grejjer, och har därför fortsatt önska mig fler globaler när presenter har vankats. Senaste presenten blev deras slaktkniv som ska testas flitigt vid slakt och styckning i höst :)

Mvh // Johannes
 
Sex stycken Globaler, inget wow men jag fick några stycken i present en gång och gillar dom faktiskt trots att jag egentligen är gammalmodig och kräver trähandtag och grejjer, och har därför fortsatt önska mig fler globaler när presenter har vankats. Senaste presenten blev deras slaktkniv som ska testas flitigt vid slakt och styckning i höst :)

Mvh // Johannes
Problemet med Globaler (förutom andra och större problem) är att de ofta är föremål för kopiering, dvs det finns en otrolig massa fejk-Globaler därute som oinvigda har köpt på sig i god tro. Ofta säljs de i ett set bestående av upp till 12 knivar i svarta vikbara "väskor".

Läste någonstans att inte ens affärerna som säljer dem oftast inte har en aning om huruvida det rör sig om äkta Globaler eller ej.

Sedan finns det förstås andra designbrister (enligt min åsikt förstås ;)) såsom det hala handtaget, allt för små grepp på mindre knivar, vassa kanter på övergången mellan blad och handtag, samt att de är på tok för dyra med tanke på vad man får materialmässigt. Stålet är som bekant Yoshikins Cromova 18, dvs ett stål som i mångt och mycket påminner om AISI 440B eller AUS 8. Det är således samma stål som man kan finna i Hultafors hantverkarknivar i rostfritt.

För ca samma summa som en Global G2 kan man köpa en Akifusa 24 cm i rostfritt SRS-15 pulvermetallurgiskt sintrat stål. Valet borde vara självklart ;).

En kul video med en Bowie tillverkad i samma stål (SRS-15). Man kan inte klaga på förmågan att motstå plastisk deformation, trots att det på pappret handlar om ett high-tech rostfritt stål. Att stålet uppvisar en hel del motstånd mot abrasiv nötning är däremot självklart.

http://www.youtube.com/watch?v=bYmpFdIhcfU
 

Bilagor

  • Akifusa 24.jpg
    Akifusa 24.jpg
    66.9 KB · Visningar: 553
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 533
Jag har fem Global, från stor 27 cm kökskniv ner till liten skalkniv. Mycket nöjd och pga att jag är noggrann så är de i jättefint skick trots att de äldsta är från 1998. Lämnade bort för första gången för slipning och blev förvånad hur jäkla vassa de kunde bli. Brukar ändå gå loss med både vanligt bryne, keramiskt stål osv. Behövdes nog en uppfräschning av eggen efter så många år utan grundslipning.

Det finns säkert både bättre och sämre knivar men jag är jättenöjd med balans och användbarhet. Om de inte skulle bli förstörda pga ovarsamhet med väta eller annat så lär jag ha dem livet ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.