Slipa köksknivar

Föräldrarnas Globalknivar har blivit ruggigt slöa och de bett mig om sliptips. Knivarna är gjorda i nån rostfri special-legering. De har redan nån sån där Global-keramik-slipstens-variant som är alldeles för klent för knivarna som de ser ut nu.

Nån som kan tipsa om nån lämplig slipsten som de kan inhandla och passa på att förmedla knivsliparens 10 budord?

/erik
 
Lämna in till en professionell slipare.
Har man råd att köpa knivar för 500-1000 kr st, så borde man ha råd med att betala 25-40 kr för en riktig slipning.
Sedan kan man skärpa själv med stål, men det bör göras ofta.
 
Sliptips

Jag förespråkar följande även om jag inte alltid lever som jag lär... ;)

- Lämna in knivarna till ett proffs någon gång emellanåt, framförallt när knivarna är nya
- Om man vill bryna knivarna själv så får man köpa något/några lämpligt (helst relativt stort/stora) bryne(n). Global har ett gäng varianter med olika grovlek. Billigare alternativ finns dock, t.ex. hos Fällkniven och andra "knivmånglare". ;)
De har även tips om hur man ska slipa och bryna.

http://www.globalknivar.se/

http://www.fallkniven.se/

[Ändrat av haskell 2003-04-04 kl 00:55]
 
Köpte en sån där liten manick som man drar knivarna igenom för att få dem vassa. Den har 15 graders vinkel (som global eggen har, inte 20 grader som de flesta andra). Den använder man när knivarna mist sin skärpa, dvs INTE OM EGGEN ÄR SKADAD ! Då är det slipstenen som får åka fram. Hur som helst, så har den ett grovt hjul och ett fint hjul. När man dragit kniven genom båda ca 6-8 ggr så åker porslinsbrynet fram och gör det sista... Tyvärr minns jag inte vad den heter, men jag kan kolla upp det !!! Den är iallafall helt suverän. Kostade ca 250 kronor i en kökspryl-butik här uppe i umeå....

/P.D
 
Lämna in...

Är knivarna i behov av en ordentlig slipning så är det bara att lämna in kniven. Några dagar senare har man fått tillbaka dom och dom är som nya.

När eggen bara behöver brynas brukar jag vända på en porslinstallrik och bryna eggen där. Betydligt billigare än porslins/diamantbrynen och alltid tillgänglig (så länge man är i köket.

/Mattias
 
Alla knivar (utom kanske vågtandade) går att slipa och bryna med gott resultat. Kan garantera att jag får en lika vass och hållbar egg, som ett "proffs" får. Däremot kan det ju bli repor på bladet och inte riktigt lika snygg finnish. Om det rör sig om ett riktigt slött ex, börja med en enkelhuggen stålfil, sedan en medelgrovt diamantbryne, sedan ett finare dito och sedan ett mycket fint stenbryne. Slutligen strigla kniven väl. Den bästa strigeln jag vet är kronans vapenrem i läder till ak4/5. Gör man detta (viss erfarenhet krävs) kan man raka sig med den, vilket är ett gott prov på fin skärpa!
Har aldrig använt kanthållare, eller andra hjälpmedel, men det kanske också funkar.

/K
 
Hej,

Globalknivarna tillverkas i Japan delvis för hand! De är gjorda av i huvudsak två typer av legeringar.

Den första och billigaste är Hitachis ATS-34 liknande stål, som finns i de "billigare" varianterna.

De dyrare är smidda. De har en högre kolhalt och är därigenom (bla) slagtåligare, något flexiblare men också mer rostbenägna. 90% av Globalknivar som säljs i Sverige är av den första sorten (av ovan nämnda skäl).

Båda typerna är dock inte svåra att skärpa och bryna om man vet hur.

Några tips:
Om man vill vara lat och göra det lätt för sig, köp en Fiskars Rollsharp. Den har en snedställd roterande trissa i keramik med en fast slipvinkel (ca 18 grader) Kostar under 100-lappen och duger alldeles utmärkt. Yrkesfolk tycker kanske att denna vinkel är för vid, men för oss vanliga köksamatörer duger den alldeles utmärkt.

Det andra tipset är Spyderco Triangle Sharpmaker 204:
spy130trisharp.jpg


Det här anser jag är det bästa systemet på marknaden om man beaktar pris/kvalitet förhållande. Det är en portabel slip med V-stavar innehållande två typer av stenar. En medium och en fine. Som tillval finns också diamantstavar och extra fine stavar.

Två slipvinklar finns; 15 och 20 grader per sida. Till köksknivar passar nog 15 grader bäst. Vill man ha en ännu snävare vinkel, finns möjlighet att lägga något under Sharpmakern, höja den på ena sidan och därmed minska vinkeln ytterligare (här får man pendla fram mellan höger och vänster sida under slipningen).

I ditt fall skulle jag rekommendera diamantstavar också eftersom du säger att knivarna är riktigt slöa. Diamantstavarna avverkar stål mycket snabbare och du sparar mycket tid.

Det som är viktigt i all slipning är att hålla samma slipvinkel under hela sessionen. Börjar man vobbla så är det kört, oavsett vilket system man använder. Därför gäller det att öva, öva och åter öva. Det finns inga genvägar.

Till Sharpmakern medföljer ett videoband som visar hur man gör för att erhålla bäst resultat för olika verktyg (alltså inte bara knivar). Den finns i välsorterade friluftsbutiker samt jaktaffärer. Priset ligger runt 700:- men det tycker jag är välspenderade pengar.

Hälsningar
~Paul~

PS Jag sållar mig till tidigare inlägg och varnar för alla slags elektriska slipmaskiner (också de i klackbarerna). De är alldeles för snabba, utvecklar en hög temperatur och därmed förstör knivens härdning. Redan vid 100 grader kan härdningen gå ur, om det vill sig illa!

[Ändrat av dePaul 2003-04-04 kl 12:46]
 
Billigt

och bra alternativ. Köp Vattenslippapper grovlek 600 och 1000, ett ark av var. Håll pappren mot ett plant underlag, t.ex. en glasskiva, använd rikligt med vatten för hålla slippappret rent. Börja med 600:ns papper, ta sedan 1000. Har du ingen "armépistol" modell AK... ta ett läderbälte som du fuktar lätt. "Slipa" bort råeggen eller "skägget" som uppstått mot den lurvigare sidan av bältet. Men, att slipa en kniv så att den blir vass kräver mycket tålamod och övning, så bli inte besviken om du misslyckas första gången...

Andreas
 
Striglingen är pricken över i-et. Den tar bort råeggen som är rena pesten. Att strigla är en konst i sig. Två viktiga saker skulle jag dock vilja påpeka.

Först och främst, att ha ett plant och hårt underlag. Och det andra att vara väldigt noga med att i slutet av rörelsen inte vifta till eller snärta av kniven från strigeln.

När jag för några år sedan började strigla knivar så visste jag inte ens vilken sida av bältet jag skulle använda. Det är den råa sidan man använder! Den släta går också använda som avslutning. Kniven blir då rakbladsvass.

På den råa sidan kan man applicera diverse medel för att underlätta slipningen. Den som jag tycker är bäst är Autosol krompolish. Kostar ca 40:- för en tub på 75 ml.

~Paul~
 
Brynstål

Sen jag gick en styckkurs och lärde mig bryna köttkniven förändrades mitt liv :) Det enda som behövs om inte eggen är väldigt dålig är ett brynstål (lång ca 30cm rund stålpinne med handtag på) med huggen yta eller belagt med diamanter. Med detta kan man tom bryna upp gamla moraknivar som man misshandlat ordentligt, till en hyfsat vass egg med några få tag. Håll stålet i vänster hand och dra kniveggen inifrån och ut med eggen sist så att hela bladlängden slipas i ett drag. Hela knivbladet skall i ett drag löpa längs hela stålets läng. Upprepa 2-3 gånger på var sida. Tar ett par sekunder.
Slaktare bryner på detta sätt väldigt ofta eftersom kniven blir slö i kontakten med ben.
Är det jack i eggen som man vill ta bort så måste man använda slipsten.
Brynstål finns bla på Clas Ohlson artnr34-1049.

/Hans
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...