Knivmakeri [fd "Hejsan"]

Hej.

Jag är ny här och är intresserad av jakt och friluftsliv, men mitt största intresse är knivmakeri. Jag tänkte visa några bilder på knivar jag gjort.

masurhunter9.jpg


knivar2.jpg


hunter4.jpg




Seved
 
Välkommen till forumet, med dina intressen så kan jag garantera att du kommer att hitta trådar inom dessa områden. Jakt och knivstorlek är förmodligen det som leder till flest meningsutbyten här:)
 
Ha ha ja jag kan tänka mej det, det är som sagt två heta ämnen. Jakt är ju omdiskuterat leta varstans, desutom gillar jag stora kraftiga knivar:)( inte bara stora naturligtvis) man ska använda det som passar än bäst, men jag gillar att använda stora knivar till lite alltmöjligt. t.e.x så är min jakt kniv 8mm tjock gjord i O1 (2140 på svenska).

Seved
 
oh, dom ser fina ut!
har inte sett så många hemmaslöjdade med skaftet nitat på tången sådär.. snyggt!

hur har du gjort bladen?
 
Senast ändrad:
Det är fulltånge blad, när man gör sådana så nitar man fast skaftet på det viset. Jag gör även sticktångeknivar, mera traditionellt nordiskt. Ja just det jag gör allt själv på knivarna, blad,slidor så härdar jag även själv.

Seved
 
Hej knivmakarn, o välkommen till oss på utsidan !
Den kniv jag föll för var den på den här bilden i mitten, där har du inte glömt bort att man har fingrar,
ett bra grepp är ett måste för mig då jag kan vara nersölad på händerna när jag använder kniven.
Din lösning är både snygg o funktionell !
Ibland så har jag tänkt att man skulle ta modell-lera o krama o sen göra ett skaft efter,
men det har inte blivit av...
Kanske ett tips, få din högst personliga kniv gjord efter din hand...
Nu får du tänka på att din smekmånad snart är över, och du får försvara ditt kunnande, vilket jag känner att du kommer klara galant !
Välkommen till knivtrådarna, och givetvis andra trådar med.
peter1959
 

Bilagor

  • knivar2.jpg
    knivar2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 870
Hej peter.

Bor du i Skärblacka, jag bor utanför Finspång det är ju nästan nästgårds:).

Ja den du gillar bäst kallar jag survival den är gjord i 6mm 5160. Den är jäkligt fin att hålla på med, precis som du säger den har ett bra grepp. Jag funderingar på att göra den i ett tunnare stål oxå.

He he:) ja jag förstår att smekmånaden snart är slut. Jag vet att jag har en lite udda syn på vad jag gillar för knivar själv, det finns fler som gillar feta knivar men vi är inte så många. Feta knivar har ju sina nackdelar det måste jag ju erkänna, men för mej överväger dom andra fördelarna. Men som sagt det är ju olika. Jag har ett syfte och jag vill att mina knivar ska klara vissa saker och se ut på ett visst sätt och det kan jag förklara.:)

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Knivmakeri fråga. Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.