KM Skidbladner?

Är det någon som har erfarenhet av detta plagg?

Modellen är föredömligt minimalistisk men är det irriterande lite med enbart en bröstficka?

Hur är passformen? Den ser rätt tight ut - får man plats med underställ och en fleecetröja även om man inte är byggd enligt den rådande "lång och smal"-normen?

Använder man någonsin ansiktsskyddet eller är det bara en gimmick?

Uffe
 
Jag köpte en Skidbladner i vintras, tänkt som ersättare efter min Arc'teryx Alpha SV som börjar bli lite väl sliten efter närmare sex års användning. Jag har dock inte hunnit testa jackan så mycket, mest lite vardagsbruk. Jag är än så länge väldigt nöjd. Jag störs inte nämnvärt av att det bara är en ficka. Ibland hade det säkert varit smidigt med fler men jag har alltid ryggsäck när jag är ute ändå och då är fickor inget problem. Jag tror nog det ska fungera med passformen, jag upplever den som ganska tight men inte så att det blir problem alls. Gällande ansiktsmasken så har jag bara provat den kort och tyckte den kändes bra. Det är dock flera gånger vintertid som jag önskat att jag haft motsvarande mask så jag tror nog att den kommer komma väl till pass så småningom.
 
Fantastisk, simplistisk jacka

Jag har ägt en Skidbladner i storlek medium (buttercup yellow) sen i vintras då jag köpte den på addnatures rea. Jag väger 60 kilo på 180 cm (mao, ganska smal) och jackan klarar utan bekymmer både basplagg, mellanlager och förstärkningsplagg som klädsel under utan att det blir bylsigt.

Tyget är enligt min erfarenhet det bästa på marknaden, det är oerhört stretchigt, mjukt och följsamt (samt knäpptyst) till skillnad från exempelvis Gore-Tex. Jag har provat den i vanligt regn samt även heldagar i slaskigt snöfall. Jackan har hållit mig torr och fin utan bekymmer och anpassningsbarheten till ens egen kroppsfigur är utmärkt. Iom det tunnare Cutan-tyget så tycker jag att jackan inte är fysiskt hindrande för fem öre när man rör på sig, även om man har mycket kläder under.

Tygets tunnhet gör även jackan mycket packvänlig. Fickan upplever jag inte som något brist, den är förhållandevis stor och sitter dessutom skönt på jackan rent anatomiskt när saker ska tas ut och in. Ansiktsmasken är perfekt för kyligt och hårdare väder, bra ventilation och värmehållning dock tycker jag att den kan sitta lite väl tätt mot näsan (så att nästippen böjs nedåt lite väl mycket). Här kanske KM borde ha givit snörbandet lite mer stretch/extra längd.

Om du är redo att betala de pengar som krävs så kan jag inte annat än rekommendera jackan, den är helt underbar. Så när som på att bära mycket saker i fickor så klarar jackan nästan allt känns det som.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
apparluk Klättermusen Skidbladner?? Kläder 2
1617 SKIDBLADNER Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.