• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Klimatkrisen orsakar förskjutning av jordaxeln enligt Per Bolund.

Det där har inte Bolund kommit på utan det har funnits ute på nätet i Aftonbladet o Expressen sedan i fredags kväll tror jag det var jag läste första gången.
Dom har ju även upptäckt stora kanaler under isen på Antarktis som var helt okända och där väller det det ut smältvatten.
 
Jordaxeln har tydligen för naturlig vana att vanda lite i cykler.

"Jordaxelns lutning och formen på jordklotets bana runt solen ändrar sig med en regelbundenhet på många tusen år. Detta leder till långsamma förändringar i solinstrålningen och säsongsvariationerna på jorden"

" En effekt av detta är till exempel istiderna, som har inletts när norra halvklotet får en låg solinstrålning under sommarhalvåret. Förändringarna av solinstrålningen är dock så små att de inte ensamma kan förklara den stora och snabba sänkning av temperaturen som kännetecknar inledandet av en istid. Utöver solinstrålningen finns det dessutom olika så kallade feedbackeffekter som påverkar klimatet indirekt. När olika delar av de globala vädersystemen påverkas av variationer i solinstrålningen, kan det leda till att utbytet av värme från varmare till kallare breddgrader förändras. Detta skulle för vår del kunna leda till att den varma Golfströmmen inte längre når våra breddgrader, och att temperaturen i Europa skulle sjunka drastiskt"

Varför varierar klimatet? (sgu.se)
 
Vi har ju även det "naturliga" fenomenet med polbytena som brukar ske var 200k-300k år men där den senaste var för ca 700k år sedan.
Kanske polerna plötsligt igen blivit sugna på lite omväxling, eller så är det enbart en vanlig normal avvikelse.
 
En del märkliga inlägg i tråden varav trådstarten är ett. Per Bolund refererar en vetenskaplig artikel som hävdar att den geografiska polen dvs jordens rotationsaxel påverkats sedan 1990 av glaciäravsmältning. Jag ser ingen anledning att betvivla artikeln.

Som en av miljöpartiets väljare noterar jag rätt många angrepp på miljöpartiets företrädare som är poänglösa och ren smutskastning. Såna inlägg faller tillbaka på de som gjort dem enligt mitt synsätt.
Det är betydligt vettigare att reagera på inkonsekvenser i regeringens politik och förorda andra åtgärder än att skriva meningslösa angrepp.

Jordens magnetfält och magnetiska poler är inte samma sak som den geografiska jordaxeln.

Thure
 
Om det är mitt inlägg du inte trivs med Thure så får du leva med det
precis som jag under hela mitt yrkesliv fått leva med ett yrkesmässigt förakt för gröngölingar av olika bokstavschatteringar... Som det är just nu så sitter representanter därifrån och förhalar medvetet för
riket nödvändiga beslut - så att vi efter årtionden av utredningar kan få spaden i jorden.
Med den där Bolundaren som främste företrädare.

Med den stora koalitionen skulle inte landet kunna hållas som gisslan av minipartier nere runt 4%-spärren,
och näringslivet skulle få den långsiktighet inom politiken som de efterlyser...

Men du är välkommen ut hit på ett besök Thure, med lite tur kan du få se såväl hafsörn, trana, häger, knölsvan och skarv vid samma tillfälle - förutom alla de mängder av mindre arter som far omkring här. Även räv, älg, rådjur och mink är vanliga härute (det jagas ju inte här), inåt land (Forsmarks Bruk) verkar vildsvinen vanligare än ute kring verket.
 
Tack Odd för ditt inlägg. Där blev din inställning mera förståelig. Hala politiker finns både här och där. Bolund uppfattar jag inte som mer hal än representanter för andra partier men det är ju bara min högst personliga bedömning.

Thure
 
Stor humor att se Bolunds reaktion när denna forskning råkar passera hans ögon. De geografiska polerna flyttar sig kontinuerligt, inte minst i samband med istider. Helt naturlig process. Att vi nu bidrar till isavsmältning är kanske inte naturligt, men polernas förflyttning tar inte så mycket hänsyn till varför isen försvinner, om det beror på att vi eldar olja, eller att jordens bana runt solen förändras (vilket den gör med flera olika periodiciteter). MEN, notera storleken på förflyttningen. 4 meter! Detta tar Bolund till intäkt för att vår klimatpåverkan är en hejdlös katastrof. I själva verket så spelar dessa 4 meter naturligtvis ingen som helst roll i sig.

Å ena sidan kan man misstänka att detta beror på att Bolund kanske inte har begåvning/utbildning nog att förstå innebörden av 4 meters polvandring, å andra kan man ana en kommunikationstaktik på samma nivå som när han "sätter tonen" på Bidens klimatmöte, genom att med kraft (antar jag) förklara för Nordkoreas och Guinea Bissaus representanter vid en väldigt tidig frukost som ingen av betydelse närvarade vid, hur Sverige tänker.

Allt detta medan indiska, kinesiska m fl bönder tvingas fortsätta värma sig och laga sin mat med stenkol, samtidigt som Bolund subventionerar den urbana svenska medelklassens elcyklar, och bidrar till enorma koldioxidutsläpp genom att lägga ned väl fungerande kärnkraftverk. Vad kan rimligen gå fel?!

"Fråga 1: vilket parti skulle du vilja se åker ur Riksdagen 2022?
Fråga 2: varför valde du Miljöpartiet."
 
Fråga ett SD.
Fråga två för att klimatfrågan är en ödesfråga för mänskligheten.

Trådstarten gäller att klimatförändringarna lett till att glaciäravsmältningar påverkat den geografiska polens dvs jordens rotationsaxels lutning. Detta har bl a Guardian, Expressen och Aftonbladet refererat innan Bolunds tweet. En ytterligare pusselbit i klimatförändringarna med andra ord.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.