Klättrat Kaskaspakte's Nordvägg på vintern?

Skulle gärna vilja få lite info från någon som klättrat Kaskaspakte's nordvägg på vintern (hur lång tid det tog, svårigheter, tips m.m.)
 
Hej Rickard,
Jag var med om första vinterbestigningen 1987, 4-6 mars tillsammans med Peter Lundgren och Mikaek Kiwijärvi. Vår led är en sorts blandning av tidigare vinterförsök och sommarturer och följer egentligen en av pelarna på väggen. 17 replängder räknade vi och två snöbivacker behövdes på väggen. Magert med mellansäkringar pga kompakt klippa. Strax innan toppen (ej huvudtoppen) på leden var det 12 m A1 klättring i jämnbred offwidth.Vi graderade den som IV under sommarförhållanden. Turen var totalt en vecka med hyrd skoter från Nikka till Spelbacken (innan forsk.stationen)på invägen, resten skidor.
Läs mer i gamla arkivex av Bergsport (87)samt Tore Abrahamssons "Detta är Kebnekaise". Leden repeterades av lokala bergsguider i Keb. för ett tag sen (1999?). Har för mig de graderade den ED enl. franska vinterskalan i nån artikel i B:S.
mvh/ Anders Fersters (hör av dig om du vill veta nåt mer)
 
Fler frågor

Tack för lästipsen! Har kollat upp artikeln och studerat ledbeskrivningarna i Tores bok. Har lite kompletterande frågor angående vägval som jag hoppas få svar på.
- Vilken led skulle ni ha följt om ni hade hittat is när ni fortsatte snett upp till höger på fredagen (den högra pelaren)?
- När ni istället fortsatta till vänster pelare, var det några speciella svårigheter/vägval värda att nämnas förutom A1-biten (artikeln är inte så utförlig på denna punkt)?
-Skulle ni tagit någon annan väg om ni fått välja idag?
-Var det ett svårforcerat bergschrund som måste korsas innan insteget?

Mvh / Rikard
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.