Killimanjaro 2006

Hej

Mitt namn är Johan och jag ska åka ner till Kenya och arbeta på en skola någon månad ( Ngong).
Denna gång hade jag tänkt försöka mig på att bestiga berget.
Är det någon annan som planerar en bestigning mellan oktober - december.
Hör av er skulle vara så kul med lite sällskap
mvh Johan
 
Hej Johan,

Är definitivt intresserad av Kilimanjaro. Har ingen klättringsvana men kan tänka mig att lära mig att utöka mina färdigheter på det området (även om det kanske inte krävs). Är 23 år, från Stockholm och kommer studera på heltid i höst så det är osäkert när exakt jag kan komma iväg. Vet du något om säsong (föredrar när det inte är för mkt folk/turister)?

MVH
David
 
Hej David

Kul med et svar. Man får passa sig för regnperioden men den infinner sig på våren så då är det lugnt.
Jag tror att det är en ganska bra period i slutet av november innan alla jul firande kommer ner.
Det skulle vara riktigt kul om du ville hänga på.
mvh johan
 
Jag var på Kilimanjaro i slutet på förra augusti. Eftersom jag luffade runt på egenhand så anlitade jag en lokal arrangör och fick på så sätt dela erfarenhet med tre tyskar. Det bolag(Sunshine expeditions) jag valde var i budget klassen men ändå ett av många rekomenderade/godkända av den lokala turistbyrån i Arusha där de flesta turena utgår ifrån. Pris ca 5500 kr och med dricks 7000kr. Dyrare finns definitivt! Speciellt om man inte bokar lokalt. Jag ser ingen anledning att gå upp i pris då det var mängder med fäsk mat, schyssta tält, mycket serviceminded personal. Jag och mina tyskar valde att gå Macame rutten vilket anses vara den vackraste och en av de tyngsta. Det vi planerade var att klara berget på 7 dagar (rekomenderat 6-7 dagar enligt LP) Allt eftersom tacklade tyskarna av och jag var ensam kvar. Uppe på berget övertalade guiden oss till att ta vägen över Western Breech och på så sätt spara en dag. Det innebar att för toppturen så gjorde vi 1200 höjdmeter på 5h. den stigningen blev för kraftig för min aklimatisering och jag fick symtom på hjärnödem(balans och koordinatiossvårigheter, kraftiga spykänslor). fortsatte dock dum och omtöknad som jag var 75 höjdmeter till toppen tog tre kort och sen ner. Redan 100m ner släppte spykänslorna och 1000 till balanssvårigheterna. Dessutom var Westen Breech mer klättra än att vandra. Kan både rekomendera och inte rekomedera den vägen... Hela turen tog 5 dagar istället eftersom varken jag eller min guide hade lust att stanna på berget ytterligare en natt. Enligt lag måste en bärare bära din packning medan du har en daypack, men efter en lätt förhandlig så gick min bärare utan packning men berredd att ta över vilket inte behövdes. Dåde han och jag var nöjda. Finns betydligt mer att berätta och tipsa så fråga gärna
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.