KHS Team ST / Hardtail eller softtail?

Har tidigare bara cyklat racer men funderar nu på en mtb för att komma ut i naturen lite. Funderar lite på en KHS Team ST. Någon som har erfarenhet av den ramen? Jag är lite fundersam på om jag skall gå på deras softtail system eller välja en hardtail. Traditionella fullfjädrade cyklar inbillar jag mig blir för svampigt. Ett annat alternativ är Giant XTC Napa. Någon som har erfarenhet av den?

mvh

Ola
 
Har kikat där, och Team ST får ju också bra kritik. Det verkar dock som om de flesta ger sina prylar bra kritik förutom någon ibland som är förbannad och ger bottenbetyg. Inga nyanserade åsikter direkt...

Fast jag kör själv på en KHS racer som jag är nöjd med så jag tror säkert de gör bra ramar.

/Ola
 
Team ST

Jag cyklar sedan 2 månader på en ST och är nöjd. Jag tycker att jag fick mycket för pengarna och ST designen är bra. Jag gillar också den fina stålramen. Över rötter och traktorspår går det som en dans. Sen är det ju ingen nackdel att den minimala bakdämpen är lätt att serva. Men du kan ju få en bra Team också med samma komponenter. En sak som kan kännas konstig för dig är geometrin på ST-ramen. Med Marzocchigaffel blir den hög vid styret och sadelstolpen måste HÖGT upp för att matcha. Jag har en smallram och har bytt till kortare styrstam med mindre höjd. I USA säljs ST med en annan gaffel, och jag tror att den ursprunligen är avsedd för en Manitou.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.