Kayman Smuggler

I takt med att de brittiska kajaktillverkarna (läs Valley, Tiderace och Rockpool) börjat prissätta sig ut ur den finska kajakmarknaden har kajakbutikerna börjat ta in polska kajaker. Jag har själv en Aquarius Sea Lion, som jag är mycket nöjd med, efter att först ha fixat lite initiala kvalitetsproblem. Det fanns en hel del av dessa under Hanko Sea Kayak Gathering i veckoslutet. En annan tillverkare som alla verkar lovorda är Kayman Kayaks, också från Polen, som verkar ha bra och prisvärda kajaker i förvånansvärt hög kvalitet.

Modellen Kayman Smuggler ser på papperet mycket intressant ut, som ett större komplement till min nuvarande kajak. Finns det någon på Utsidan som har erfarenhet av den? Den veterligen ännu inte sålts i Finland.
 
Hej Peter

Jodå jag äger en Smuggler och är mkt nöjd, den är stor och har rejäla packningsutrymmen. Jag köpte den med fokus på Expeditioner och tuffare förhållanden året runt. Kaymankillarna snålar inte på materialet och den tillhör tungviktarna, min väger +29kg men för mina äventyr är det bara en fördel. Du verkar ha mkt steniga vatten och med monterad Keelstrip så har du en stridsvagn för tuffa äventyr.

Jag var över till Danmark i år och träffade på 2 Smuggler där, ägarna var lika nöjda och lyriska över kvaliteten på dem. Jag med dem hävdar att kvaliteten kontra priset är mkt svårslaget idag.

Positivt - lättdriven, hållbar, packutrymmen, kvaliteten överlag,

Negativt - vikten (för den som söker en stor men lätt kajak) Det finns en stor marknad för dessa rejäla Smuggler i Frankrike bl.a

Ps. Smugglern kommer mer till rätta när den har lite packning.

Jag är 185cm och +100kg
 
Senast ändrad:
En intressant länk om Kayman Smuggler som jag redovisat i en äldre tråd, Peter.

Kör Google translate om språket är främmande :)

http://www.breizhkayak.com/kayak-fibre-1/kayman-smuggler-2280.00-e-ttc-441.html

Ps. Jag är en glad amatör och har inte så mkt att jämföra med Men Smugglern känns oerhört trygg i grov sjö. Jag både fotar och fiskar från Smugglern. Men tittar du på skrovformen så finns det helt klart bättre linjer för stökigt väder, Men allt är ju en smaksak och plånboksfråga.

K. Smuggler säljs bl.a av Vänerkajak i Sverige
 
Senast ändrad:
Tack för infon. Jag ska studera den franska sidan närmare då jag kommer hem efter veckans paddlingstur.

Hurudan är skrovformen om den inte är den bästa i stök. Den ser ut att ha ett lite djupare V i mitten än mera surfbetonade kajaker, eller hur är det?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Lgm Kayman Fury Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.