Karrimor

Nån som har erfarenheter av Karrimorsäckarna?
Jag funderar på att införskaffa en Jaguar 55-75 eller Cougar 60-85.
Vad är skillnaden mellan dessa?
Vad har de för fördelar resp. nackdelar, finesser mm?
Har även tittat på Lundhags V8 70 och Haglöfs Victor. Hur är Karrimorsäckarna jämfört med dessa?
 
Karrimor - gammalt och gott!

Jag har en Karrimor Tote-em II, köpt 1978 och i fint skick. Den har varit med på vandringar, fem tågluffningar och diverse långflygningar. Kär gammal vän - man blir så nostalgisk av att se den stå på vinden. Dags igen för en vandring kanske?
Håller dagens produkter samma kvalitet är det bara att slå till!
 
Jag har en Karrimor Joe Brown från tidigt åttio och en Jaguar S85 från åttioåtta, båda mycket flitigt använda.
Karrimors produkter från den tiden verkar vara outslitliga.
 
Har själv en Karrimor Bobcat 60, en lätt, enkel säck som duger för 5-10 dagars turer. Funkar helt OK, fast inte för mer än 15-17 kg, men eftersom jag försöker gå med jättelätt packning så räcker det...

mvh p-a
 
civetta 2

tror jag att min heter!
en 60 liters från en svunnen tid!
hittade den på nån second hand för 30 spänn och den har varit mig trogen några år nu!
en riktig höjdare! inga konstigheter, bara ryggsäck!

frågan var ju inte vilken rygga man har men det är mina erfarenheter av karrimor!
bra bra!
 
Condor

Köpte min Karrimor Condor 60-100 efter långt övervägande (var rätt dyr) och många goda råd från personalen på Femmans Sport i Gbg för 15 år sedan och har burit både mycket och långt sedan dess. Säcken andas fortfarande kvalitet och inga kompromisser.
Är oerhört nöjd efter så lång tid.

Många har prisat Berghaus Vulcan. Jag har liknande erfarenheter av Karrimor med den skillnaden att jag med några enkla handgrepp ställer om säcken att passa min fru som är 30 cm kortare. Står de för samma gedigna kvalitet idag som då kan jag gladeligen rekommendera Karrimor.
 
Skillnaden mellan Jaguar och Cougar är väl bl.a att Cougar är mer slimmad och ren, med expanderbara sidofickor etc (lite lik Haglögs nya SEC), medan Jaguar är lite äldre modell, "tjockare", med stora sidofickor. Vidare har de olika bársystem, ryggmesh etc. Det bästa ár vál som vanligt om du har möjlighet att prova sjálv hur de kánns.

Själv köpe jag nyligen efter mycket letande en säck liknande Cougar, men för dagturer (Peak AirSpace 30-35 L) och är mycket nöjd med bärsystem, genomtänkta detaljer, gediget utförande etc. Se trâden om Dagtursäck som handbagage i detta forum för mer info om den om du är intresserad.

Hos http://www.karrimor.com finns en del information om Cougar och Jaguar.

Mvh / Mats

Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.