Kanadensarvatten i Norrbotten?

Är sugen på att paddla kanadensare en helg eller långhelg i Norrbotten. Någon som har något bra tips på något trevligt vatten som gärna får röra på sig lite (inga våldsamma forsar dock :) )
Mkt önskvärt är ett vatten som rinner genom vildmark, kanske t.o.m. åt fjällhållet? Mkt tacksam för tips!
 
Här är några kanadensarvatten som jag paddlat:

Vistasälven. Man startar precis innan Nikkaloukta, paddlar uppströms 1-2 dagar. Nerströms går det mycket snabbare. Mycket vackert, fint delta lugnt vatten. Lätt med transport då man startar och slutar vid samma ställe.

Kalixälven. Från Homojokk till Lappesuando. Fint vatten,några forsar, två som var lite svårare tycker jag mig komma ihåg. Kiruna LångfärdsPaddlare har kartor med forsbeskrivningar. Fint skogslandskap med vildmarkskänsla.

Muonioälv. Har själv paddlat Karesuando - Myllykorva, men man kan starta i Kilpisjärvi och paddla hela vägen till Haparanda om man vill. Återigen har KLP kartor med forsbeskrivningar.

Vittangiälven. Esrange - Vittangi. Paddlade detta med familj när jag var runt 10 gissar jag. Det var vildmarkskänsla och en del forsar, jag kommer inte ihåg om vi fick bära något. Gissar att KLP har kartor till detta också. Klubben är nog nerlagd, men de borde ha kortor kvar. Hör av dig om du vill ha någon att kontakta.

MVH
Jimmy
 
Kvikkjokksdeltat

Är sugen på att paddla kanadensare en helg eller långhelg i Norrbotten. Någon som har något bra tips på något trevligt vatten som gärna får röra på sig lite (inga våldsamma forsar dock :) )
Mkt önskvärt är ett vatten som rinner genom vildmark, kanske t.o.m. åt fjällhållet? Mkt tacksam för tips!

Jag har vid flera tillfällen besökt deltat i Kvikkjokk.
Vackert.
Vacker omgivning.
Rekommenderas starkt.
Dessutom kan du ta dig med bil fram till byn Kvikkjokk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.