Kanadensarvatten i Jämtland?

Sugen på att paddla kanadensare en helg i Jämtland;någon som har något bra tips på något trevligt vatten som gärna får röra på sig lite och gärna rinner genom obygd? Tack på förhand! /Petter
 
Hårkan eller Veman

Hej, Hårkan rör på sig speciellt om det är lite vatten. Avsluta turen vid bron innan Häggenås och börja på lagom avstånd längre upp beroende på hur långt du tänkt paddla.
Veman har jag inte paddlat själv men många säger att den är bra.
 
Härjedalen

Hej!

Jag har paddlat Veman och det är en mysig å som slingrar sig fram genom skog, åkermark och myrar. Det finns en del lättare forsar men det är mest lugnvatten. Det är en lagom å om man vill vara ute en helg och njuta. Mycket bäver.

Annars är Rånden fin har jag hört, den rinner på lite mer (fallhöjd 114 m). Jag planerar själv att paddla den någon gång i vår.

Information finns i brochyren "Paddla kanot i Härliga Härjedalen" Utgiven av Friluftsfrämjandet. Den finns på turistbyrån. Det är en kanotledsbeskrivning som tar upp de paddlingsbara åarna i Härjedalen, Rogen är oxå med.

Ha en bra tur!
 
Hårkan

Hej!

Jag kan varmt rekomentdera Hårkan från Föllinge ner till Indalsälven. Mycket vackert... ett par tre forsar ingår i sträckninge... Bärning förbi Edsforsen och ett kraftverk. Kanadensare finns att hyra i Föllinge eller Lit (de kör upp dem till Föllinge).

/ Mathias
 
Storån

Pröva Storån kring vårflodstider i slutet av maj - början av juni. Starta i Laxsjö och sluta i Nyland eller Sikås eller ännu längre nedströms. Mest fart på vattnet uppströms Nyland. Vid normal vårflod lätta forsar, vid kraftig vårflod är stora delar av av ån en riktig vattenrutschkana! Perfekt för dags- eller helg-paddling.
Öjån, strax öster om Storån,har liknande förhållanden.
Mvh
Bengt C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.