kalla korvar

Det hela beror nog på striktare regler för livsmedelshantering, i korthet skall varma livsmedel hållas varma och kalla kalla och om något skall kylas så skall det gå fort. I många kommuner har man infört HACCP reglemente där man skall mäta temperaturer en massa hela tiden och protokollföra.

http://www.detnorskeveritas.se/certification/food_industry/HACCP.asp

Avsikten är ju naturligtvis att slippa fall med matförgiftning, t ex http://www.akademiska.se/templates/page____4237.aspx

Men sedan borde ju också skolan kunna använda sunda förnuftet och på något sätt kunna se till att man ändå kan sköta god hygien, även ute i naturen
 
Byråkratins papperskvarnar tuggar vidare..

Fast ibland förvånas man i alla fall. Jag har aldrig någonsin hört talas om att man skulle bli matförgiftad av att ytterligare tillaga en korv som är ätlig redan i kallt skick. Skulle fler bakterier överföras av den som håller i grillpinnen än den som fiskar upp den kalla korven ur burken och lägger den i korvbrödet? För mig låter det som om det till och med vore en säkrare metod att värma upp korven ordentligt innan förtäring.
 
Jag förstår inte riktig varför kroven inte kan ätas varm

Det är väl så att om korven inte är nog varm så kan skolan bli stämda för att det är bakterier i den. Är korven för varm blir dom stämda för att något barn bränt sig. Får dom ingen korv blir dom väl stämda för det. Så det enda alternativet är att äta den kall.

Snart är det som i USA, kanske man skulle omstudera sig till advokat.

/Ulf
 
För mig låter det som om det till och med vore en säkrare metod att värma upp korven ordentligt innan förtäring.

Det är väl där en del av problemet ligger, att värma upp "ordentligt".

Men problemet ligger väl främst i att man höjt kraven när det gäller hygien och hantering av livsmedel. Resturanger har ju haft kraven länge. Det ska t.ex. finnas möjlighet till handtvätt, allt som vidrör maten skall vara rent, kylvaror skall hållas väl kylda tills de skall tillagas och sen skall maten värmas snabbt och hållas ordentligt varm.

För det är ju så att vid temperaturer runt 40 grader så mår de flesta bakterier bäst, och förökar sig snabbt.

Korv som legat vakkumförpackad i kylskåp är "fräsch", men så fort du öppnar vakuumförpackningen så släpper du in bakterier. Om du sen värmer upp korven till 40 grader så mår bakterierna ännu bättre. Om du nu värmer den ordentligt så kommer bakterierna sen istället att leva loppan när den svalnar, så det gäller alltså att den äts snabbt.

De flesta är inte medvetna om hur stor mängd bakterier det faktiskt finns i den vanliga luften.
 
Att man har hygiensiak anspråk må ju vara hänt men för i hela friden ...

Om nu kommunen har tiil uppgift att även se till att ungarna får mat med sig på en utflykt borde det ju inte vara omöligt att förse läraren med matpaket !!!!

Jag har ingen riktig koll på hur mång utflykter som mina ungar gör per år, skola föreningar, plus våra egna. Menyn är nästan alltid samma, krov (svin eller kalv) bröd, kanske chipspåse, lite godis. Grilla kan man även aubergin, succini, paprika.

Det kan väl inte vara så svårt även för en kommun att köpa in dessa livsmedel.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.