kalla fötter

Efter helgens tältning har jag börjat fundera på s.k. handvärmare som man kan slänga längst ned i sovsäcken när fötterna behöver hjälp med värmehållningen

Jag har sett värmare med kolstavar som bränsle.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...sons+Kohle+Taschenofen&k_id=1301&h_kat=Lampen,+Signalmittel,+Heizung&u_kat=Heizung,+Taschenöfen

men även små värmare som man kan fylla på med cigaretttändarvätska.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...tel%2C+Heizung&u_kat=Heizung%2C+Taschen%F6fen

Har någon erfarenhet av dessa? Är de pålitliga. Bildas det skadliga gaser (som man inte vill ha i sovsäcken vid förbränningen?
 
Små brännsår

Har själv ingen erfarenhet av produkterna du nämner, mer än att en lumparkompis använde kolstavsvarianten under bivackträning. Han sov gott men hade små brännmärken över hela kroppen när han klev ur sovsäcken på morgonen. Själv brukar jag se till att jag är ordentligt varm i hela kroppen när jag går och lägger mig samt att isoleringen undertill är bra längs hela kroppen. Jag har snarare problem att jag blir för varm om fötterna och måste därför använda en sovsäck med hellångt blixtlås som går att ventilera. /Pottan
 
Jag körde i många år med varianten med kolstavar (tror jag har två paket kolstavar kvar hemma).

Fördelen är att den ju ger värme rätt länge, men det finns en del nackdelar.

Den är svår att tända. Man måste elda rätt bra på änden på staven innan den glöder tillräckligt för att inte slockna.

Den tar slut, till slut. På morronen fryser man rätt bra om fötterna.

Det blir massor med aska i asken, som dessutom är svår att få ur (det är ju nån slags mineralull eller nåt i asken så det går aldrig att få den helt ren).


Jag gjorde ett extra fodral till min, det är ju inte så lyckat om den råkar gå upp (orignal så har man en gummisnodd runt som komplement till spärren på asken, inte särskilt tillförlitligt).

Jag har kommit fram till att ett par rejäla sockor oftast är bättre, fiberpälströjan som extra isolering runt fötterna funkar bra.

Största anledningen till att du fryser om fötterna är antagligen att du har dåligt med isolering på resten av kroppen, balaclava, halsduk och mössa är bra tips. Och så att tänka på att inte ligga med ansiktet inne i säcken och andas ut en massa fuktig luft där.
 
Broder Bob; sa:
Efter helgens tältning har jag börjat fundera på s.k. handvärmare som man kan slänga längst ned i sovsäcken när fötterna behöver hjälp med värmehållningen

Jag har sett värmare med kolstavar som bränsle.
....men även små värmare som man kan fylla på med cigaretttändarvätska.
Har någon erfarenhet av dessa? Är de pålitliga. Bildas det skadliga gaser (som man inte vill ha i sovsäcken vid förbränningen?
Jag har provat bägge sorterna, och det är ungefär lika mellan dem. Kolstavarna är lite lömska att få till att brinna tillräckligt bra, men känns lite tryggare än att dela sovsäck med brännbara vätskor. Vätskebrännarna tänder mycket lättare, brinner mer "driftsäkert" men på den jag provade så var livslängden på katalysatorn kort. Gaser har jag inget riktigt svar på, men dels är "lågan" ganska liten och förbränningen ren vilket borde indikera en ganska måttlig gasutveckling, dels bör man ju inte ha huvudet i säcken hursomhelst.
 
Instämmer med nermander ovan, tjocka sockor är bättre. Handvärmare, kolstavar mm. ger ju ingen beständig värme, och inte helt lyckat om läckage uppstår under natten. När jag sitter i tältet/kåtan och tagit av mig kängorna brukar jag förstärka fötterna med HH´s fiberpälssockor eller ett par tovade ullsockor. De tar jag med mig ner i säcken så de är varma och sköna att dra på sig om det blir kallt.

Raskesven
 
Kalla fötter

Mitt recept mot kalla fötter (och kyla överhuvudtaget) är en rask promenad eller skidtur innan sovdags för att få upp kroppsvärmen. Byt till torra strumpor och sockar innan du kryper ner i sovsäcken. Det räcker mycket långt.

MVH
Rolf
 
Dunsockor

Är själv frusen om fötterna. Hittade ett par billiga dunsockor på Hemtex efter jul, 120kr tror jag det var. Vackert babyblå, min flickvän har hittat i marinblått...

Men jag har inte testat dom än.

Ett annat tips är att förstärka fotändan av sovsäcken utvändigt med en dunjacka,( som jag ändå har med på vintern).

/Andreas
 
Värm lite vatten och häll i en Nalgene flaska och lägg i botten på sovsäcken. Det är varmt och gott!
 
nalgene flaska + barnrumpepuder

niben; sa:
Värm lite vatten och häll i en Nalgene flaska och lägg i botten på sovsäcken. Det är varmt och gott!

...och om fötterna är en aning fuktiga, pudra in dem med lite ”barnrumpepuder”! Värmeledningen försämras radikalt!! =)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.