Is i Uppsala

Israpporter med lösenord med utan invigningsriter!

Bor du i Uppsala eller norduppland och vill få tillgång till högkvalitativa israpporter och isobservationer från hela Sverige är du varmt välkommen till oss i Östhammars Skrinnare. Vårt hemvist är i Uppland och Roslagen. Skridskopremiären går ofta på den klassiska Tämnarens sötis i november och sortin sker ibland på saltisar utanför Gräsö i april.

”Skrinnarna” består av ett nätverk av intresserade skridskoåkare som har som mål att, förmedla isinformation från vårt åkområde, arrangera gemensamma turer och utbilda medlemmarna så att de ska kunna genomföra egna turer i mindre grupper på ett
säkert och trevligt sätt. Genom vårt medlemskap i Skridskonätet (www.skridsko.net) får
våra medlemmar tillgång till andra klubbars is- och färdrapporter från hela Sverige.

För att bli medlem i Skrinnarna måste man genomgå vår grundkurs som kallas för Välkommenprogramet. Under utbildningen genomgår kursdeltagarna varken invigningsriter och eller kurser i hemliga frimurarhandslag som vissa verkar har fått för sig. Kursen finns beskriven på http://www.skrinnare.se

Den 25 januari håller vi den andra välkommenkvällen för säsongen. Vi träffas i Knutmassomuseet i Gimo klockan 18.30 och håller på till ca 21.00. Kostnaden är 100 kronor inklusive fika.
Anmälan till Brian Högman på brian@skrinnare.se eller telefon 0174-120 26.

Har du inte möjlighet att ta dig till Gimo kommer vi på allmän begäran att genomföra "Välkommenkvällar" i Uppsala i början på februari. Anmäl dig till Brian redan idag för platserna är begränsade.

Med vänlig hälsning
Jonas Ettemo
Före detta medlem i Friluftsfrämjandet Uppsala som tröttnade på den stundtals skeva bild av isläget som förmedlades där och som fann ett bättre alternativ.
 
Is i Greifswald.

Hejsan,
jo, jag tänkte bara meddela att det finns is i Greifswald också. Fast egentligen ganska lokalt, om man ska vara petig. I mitt kylskåp. Längst uppe.

Trevlig helg!
/G.
:)
 
Georg, behöver du mer is kan du få den jag har i min frys!

Det är lätt att reta vissa skridskoentusiaster. Jag vet att också retar våra egna skridskoledare som inte tycker att jag ska reta andra i onödan, men ibland kan jag inte låta bli!

Att antyda att det som behövs för att få ta del av israpporter är "hemliga invigningsriter" tycks vara värre än att svära i kyrkan, rita nidbilder på profeten eller vad som helst. Viss brist på humor kan anas.

*Duckar för kastade ispikar*
Per
 
Varför?

pery; sa:
(I år ska jag inte skriva "israpporter utan lösenord, invigningsriter och hemliga frimurarhandslag" eftersom det verkar reta vissa skridskotalibaner :) )

Klätterförare, kanotleder och topptursförslag brukar man kunna hitta utan att kunna vare sig frimurarhandslag eller lösenord. Likaså israpporter förutsatt att isen är vertikal och folk har tänkt sig att klättra på den. Skridskorapporter är oftare skyddade. Alla dessa sporter kräver en del sunt förnuft (lavinbedömning är betydligt svårare än skridskois), men bara skridskoisrapporter är skyddade av lösenord.

Någon som kan förklara varför just skridskorapporter är lösenordsskyddade?
 
Ok, jag ska sluta retas...

En anledning är det som står i första stycket på vår "rapportsida"
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/skridsko/rapport.shtml

Mycket stort arbete läggs ner på israpporter och det är inte så mycket frågan om att "tjäna" på dem som att alls ha råd som klubbarna vill reservera de "riktiga" israpporterna för medlemmarna. Och därigenom få fler medlemmar naturligtvis...
 
rätt Per, sluta genast retas och åk ut och reka lite bra isar inför helgen ;-))) så lovar jag på hedersord att betala medlemsavgiften nästa år också.......
 
Repliker

Per, jag tycker att det är ytterst beklagligt att du som talesman för Friluftsfrämjandet i Uppsala ironiserar och gör dig lustig på alla 59 skridskonätanslutna klubbars bekostnad när ni dessutom själva är en del av det. Dom israpporter som ni publicerar på hemsidan samt i UNT är bra för Uppsalas icke klubbanslutna skridskoåkare och dom är många. För den grå massan har ni en viktig roll. Däremot är det tråkigt att de rutinerade åkare som frekvent åker med FF Uppsala inte får tillgång till isinformationen på http://www.skridsko.net . FF Gävle med Kaj Wejander i spetsen har löst det på ett förtjänstfullt sätt genom införandet av ett ”Skridsko-kort” vilket ger medlemmarna tillgång till den informationen. För att få ett skridsko-kort måste man genomgå en utbildning samt betala en årsavgift på 150 kr. På så sätt har man säkerställt att dom som får ta del av informationen vet hur man kan tolka den och omsätta den i praktiken.

Replik till Björn Sjögrens inlägg: Detta ärende har avhandlats många gånger på Utsidans olika forum men först och främst tror jag att det handlar om att man vill säkerställa att dom som får ta del av informationen vet hur man kan tolka den och använda den i praktiken. Förvisso borde man kanske tänka på samma sätt beträffande klätterförare och topptursförslag men kravet på den utrustning som krävs för aktiviteten samt tillgängligheten av klättervänliga klippor och toppar gör att agnarna sållas från vetet. Is finns oftast åtminstone någon gång per år ”runt knuten” vilket gör den mer tillgänglig. Under dom åren jag har åkt skridskor har jag vid ett flertal gånger stött på personer med mer eller mindre bristande utrustning. Bland annat hjälpte jag en kille upp ur en vak vid Munkholmen mellan Kungsängen och Sigtuna som dessvärre inte hade packat med några reservkläder i sin minimala ryggsäck. Han hade hört ryktesvägen att isarna var bra just den sträckan och ville ta sig en tur. Lyckligtvis hade hans färdkamrater med sig ombyten som han kunde låna. Ger man sig ut på isarna bör man ha med sig KUS i bagaget. KUS står för Kunskap, utrustning och sällskap. Klubbar i Skridskonätet förser sina medlemmar K samt S och ger medlemmarna råd vilken typ av utrustning dom ska ha. Självklart kan man inte hindra någon att ge sig ut på isen, men de risker som är förenade med att ge sig ut på isen utan KUS gör att flertalet av klubbarna väljet att skydda sin is-information med lösenord. För den som inte vill gå med i någon klubb finns http://www.isplanket.se där isinformationen flödar fritt utan krav på medlemskap. Hittills under januarimånad har det inkommit 69 st isobservationer på Planket. Samtidigt har det registrerats drygt 980 st observationer under samma period i Skridskonätets gemensamma databas.

/ Jonas
Jag vet inte vet om jag ska ta det som positiv kritik när du kallar mig skridkotaliban Per eftersom taliban betyder ”lärd” på arabiska och har i grunden ingenting med terrorism att göra. Humorfri är jag i alla fall inte!

[Ändrat av ett_och_noll 2007-01-26 kl 14:32]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peifen Is kring uppsala? Israpporter 2
vindman Is Stockholm - Uppsala för snökite Israpporter 0
Peifen Isläget runt Uppsala Israpporter 6
BOBen Is i Uppsala Israpporter 3
1145 Uppsala och Sigtuna? Israpporter 1
Chairman Mälaren ("Vikingaleden": Uppsala-Stockholm) Israpporter 2
Martin W Finns det åkbara isar i närheten av Uppsala? Israpporter 0
markh Uppsala fin is Israpporter 0
m. Uppsala - Stockholm fredag Israpporter 0
bastorn Uppsala-Kungsängen, 31/1 Israpporter 0
usilfver Kungsängen - Skarholmen (Uppsala) Israpporter 0
BJ Kungsängen-Uppsala Israpporter 1
Chairman Uppsala - Vårdsätraviken (Ekoln) - bra isar Israpporter 0
Chairman Uppsala - bra isar Israpporter 1
sm5jyp Isläget omkring Uppsala Israpporter 2
1145 Åkbart i Uppsala??? Israpporter 2
jakob Åkbar is på Funbosjön, Uppsala Israpporter 0
stålle Från Biskops-Arnö till Skarholmen Uppsala Israpporter 0
be Isarna: Uppsala-Övergran-Yttergran-Kalmar-Kallhäll?? Israpporter 2
AnnikaR Uppsala-Hässelby Israpporter 1
Ogeltors Februaritur Uppsala-Stockholm Israpporter 0
Chairman Isläget Uppsala Israpporter 0
Chairman Ekoln i Uppsala fryser på Israpporter 0
Chairman Bra isläge i Uppsala Israpporter 1
ygge Is på Funbosjön, Uppsala Israpporter 1
Mao Uppsala till Stockholm Israpporter 0
Ekoln-Uppsala, vid skaris Israpporter 0
sm5jyp ÅKBARA ISAR KRING UPPSALA Israpporter 1
Åkbara isar kring Uppsala? Israpporter 2
5cm snöfri is på Ekoln (Uppsala) Israpporter 1
Åkbar is runt Uppsala den 19 Dec? Israpporter 1
Långsjön, Uppsala Israpporter 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.