Intervall funderingar

Tja !


Hur ska man lägga upp en effektiv intervallträning ?
Är det korta intevaller med högt tempo eller långa med lite lägre tempo ? Målet är att förbättre mil-tiden.

Ska man stanna helt efter en intervall eller ska man fortfarande hålla ett lagom tempo för att sedan öka igen ? Tänke att man springer 1000 meter i ett snabbt tempo ( snabbare än sitt vanliga mil-tempo ) och sen stannar/joggar man en minut och sen ökar man igen. Funkar det ? Ge mig lite synpunkter !
 
Det beror ju på din träningsstatus. Är du nybörjare eller har du hållt på ett tag? Vad gör du milen på?

För att förbättra miltiden skulle jag kanske överväga nåt av följande (eller en kombination): Fartlek, 400m- eller 1000m-intervaller.

/Håkan
 
dause; sa:
Tja !


Hur ska man lägga upp en effektiv intervallträning ?
Är det korta intevaller med högt tempo eller långa med lite lägre tempo ? Målet är att förbättre mil-tiden.

Ska man stanna helt efter en intervall eller ska man fortfarande hålla ett lagom tempo för att sedan öka igen ? Tänke att man springer 1000 meter i ett snabbt tempo ( snabbare än sitt vanliga mil-tempo ) och sen stannar/joggar man en minut och sen ökar man igen. Funkar det ? Ge mig lite synpunkter !

Det kommer helt an på hvad dit mål er. Hvis du er marathonløber er intervaller mellem 800m - 2000m i dit 10K tempo med 2-3 min pause meleem intervallerne interessant.

Er du mellem distance løber et 400m - 1000m i ca 5K tempo med 1-2 min. pause et bud.

Er du sprinter og kort distance løber ligger intervaller mellem 50m til 200m med max løb på syregrænsen og med pauser mellem 10 sek. til 60 sek.

Mht. til pauser mellem intervallerne mener jeg at man skal stoppe helt op og ikke 'jogge'

/Ulrik.
 
Håkan K; sa:
Det beror ju på din träningsstatus. Är du nybörjare eller har du hållt på ett tag? Vad gör du milen på?

För att förbättra miltiden skulle jag kanske överväga nåt av följande (eller en kombination): Fartlek, 400m- eller 1000m-intervaller.

/Håkan


Ligger väll runt 50-sträcket. Ska försöka komma ner så pass att jag kan springa runt 45 utan större problem. Det är tre månader tills inryck. Är det genomförbart ?
Tänkte typ springa 2-3 gånger/vecka plus ett intervallpass.
 
Ligger väll runt 50-sträcket. Ska försöka komma ner så pass att jag kan springa runt 45 utan större problem. Det är tre månader tills inryck. Är det genomförbart ?
Tänkte typ springa 2-3 gånger/vecka plus ett intervallpass.

Det skall inte vara några större problem att plocka den tiden med bra träning, men glöm inte återhämtningen. Jag skulle rekommendera att springa ett längre lugnt pass runt 90 minuter, kan ökas eftersom om suget finns. Ett pass där du kör medelhårt vilket skulle innebära en kilometer tid på ca 5.40-5.50 min. Sedan har du ditt intervall pass där det finns många varianter, bara att välja och vraka. Några varianter kan vara:

Två- eller Treminutare med en minuts vila.
Kortare intervaller typ 70*20
Stegintervaller, 3-2-1-2-3 osv med en minuts vila.

Spring gärna i skogen om du har den möjligheten, det stärker hela kroppen. Annars kan också nåt styrkepass eller annan alternativ träning vara kul som omväxling och komplement.
 
För det första: Är det så himla viktigt vad man gör på milen när man rycker in i lumpen?

Sen skulle jag vilja säga följande:
Om du fixar milen på runt 50 och vill ner till ca 45 så lönar det sig inte att gå på stenhårt med intervaller. Risken för överansträngning osv bör man inte underskatta.

Satsa på att springa sträckor mellan 5 och 15 km (på sträckor 5-10 km ger du järnet, på sträckor 10-15 km tar du det "lugnt"). I nåt 5 km-pass kan du köra lugnt tempo och sen rycka nån halvkm eller så, återgå till lugnt tempo tills du har kust för nästa ryck och fortsätt så. Det kallas fartlek.

Och som tidigare skrivits: återhämtningen är oerhört viktig!

/Håkan
 
[QUOTE
Ligger väll runt 50-sträcket. Ska försöka komma ner så pass att jag kan springa runt 45 utan större problem. Det är tre månader tills inryck. Är det genomförbart ?
Tänkte typ springa 2-3 gånger/vecka plus ett intervallpass.
[/QUOTE]


Om det är träning för lumpen som avses så kan det vara ett tips att köra en del ryggsäcksträning som komplement. I det militära har man en förkärlek för låånga vandringar med tung rygga och liite sova. Då är det ju bra om du redan trivs med att gå tungt lastad.
En träningsform som jag använder mig av är att gå i kuperad terräng med tung ryggsäck varvat med att man tar av sig säcken och gör armhävningar och chin-ups för att få lite rörelse i överkroppen. (ryggen blir lätt stel annars)
Dessutom blir det så härligt lätt att springa olastad sen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
Polarnatt Ett par funderingar Träning och hälsa 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.