Inte så listiga rävar

"Efter att en älgkalv hittats död i Slottsskogens djurpark ska nu rävarna i området skjutas. Den döda älgkalven hade blivit angripen av rävar."
Rävar angrep älgkalv

Det var inte så slugt av rävarna. Man ska inte ge sig på stadsbornas nöjen. Då råkar man illa ut. Det är bättre att ge sig på bonnläpparnas levebröd. Det kommer man undan med. Familjen fick åtta får vargrivna
 
Rävars beryktade listighet är väl inte så stor egentligen utan hittades väl mest på som en ursäkt för våran oförmåga att skydda våra tamdjur... Vidare kan vi ju skjuta av rävar lite som vi vill pga dess antal. Man kanske kan säga att familjen Carlssons djur var fårskallar som inte valde rätt baneman.
 
suck

För det första har varg ett större skyddsvärde än räv.

För det andra är det inte ovanligt med skyddsjakt för att skydda bondläpparnas levebröd. Dessutom får de ekonomisk kompensation.
 
Älgar ska vara i skogen, inte bakom stängsel i en park. I skogen ordnar de sina mellanhavanden med rävarna själva. Bättre än att skjuta rävarna vore att släppa ut älgarna.
 
Räven säger hhhhssssss.....

Jaha då, klarar man inte att skydda sin visthusbod full med älgkalv så får man tydligen till att avliva rävar. Människans sätt att balansera sina konstgjorda ekosystem. Nå, nog för att rävbeståndet mår bra av att tullas (så inte konkurrensen mellan oss blir för stor...), men samtidigt kan man fundera på om de åtta djuren gjort nån annan skada/nytta. Hur är det med skadedjur? Om man tar bort rävarna så får man antagligen lägga ut råttgift, eller hyra den där snubben från Hameln. Men eftersom vi människor är bra på att ordna det som vi önskar och eftersom en djurpark ändå är FFL rent ekologiskt så why not? Ut och skjut så länge man inte träffar älgarna, och plantera sen in snöleoparder och sengångare.

I den stora parken i Berlin (zoologischer garten, tror jag det var) har de sedan länge ett halvvilt rävbestånd som man låter vara ifred just för att hålla gnagare borta. Ett par år sen jag besökte parken (som är S T O R, och innehåller konstgjorda biotoper från världens alla hörn inom- eller utomhus) nu, men då var iaf rävarna välmående och varken skabbiga eller magra, och inte en gnagare syntes till.

Undrar förresten hur det ser ut i stugan nu, mtp hur mycket hare vi hade ifjol. Hade jag varit där hade jag nog lagt mig i gömsle med kikaren för att få titta på rävungar. När man ser bilder som dessa, hur kan man då välja älg framför räv (annat än till mandelpotatisen, förstås)?
 
Älgar ska vara i skogen, inte bakom stängsel i en park.

Visst kan vi diskutera djurparkers vara eller inte men nu finns Slottsskogen. Den kostar massa skattepengar, mina skattepengar. Då tycker jag nog att vi ska skydda vår investering.
Att släppa ut mer eller mindre tama älgar ger nog samma resultat som att skjuta en räv, dvs ett djurkadaver.
Jag tycker att djurparker är barbareri men de är utmärkta att använda i uppfostringssyfte. Min son vet vad en älg är tack vare just Slottsskogen. Fick jag som jag ville hade han gärna fått se räven äta älgen. Även detta kan ju vara bra att veta.

Vättlefjäll(som var i Borås med sonen igår för att se just djur i bur)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lottizen Vilken fågel lät så här i flykten? Vilda djur 2
KebneKajsa Så gör man Vilda djur 0
jonken Så går det ! Vilda djur 13
thureb Varför blir så många vargar överkörda? Vilda djur 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.