Inte bara jakten som blir dyrare...

Rent generellt tycker jag sportfiske varit underprissatt i Sverige. Jag tror att det kan vara bra för ett hållbart sportfiske om man sätter ett mer reellt värde på fisken och visar på den ekonomiska potential ett välskött och hållbart sportfiske har, då kan man kanske lägga lite mer resurser på tillsyn och fiskevård. Kirunakortet kostar t ex runt 200 spänn/vecka har jag för mig och ger tillträde till ett stort antal fantastiska vatten; det är ju ingenting. Byske är ju en laxförande älv och 130 spänn/dag är väl inte så mycket att yvas över tycker jag.
 
Fiskekort för alla Norges statliga vatten dvs nästan hela fjällkedjan kostar 250kr/vecka eller 475kr/år dvs billigare än i Sverige. Där finns det massor av fina fiskevatten ändå.

Den svenska kombinationen med billiga priser och lättillgänglighet (läs: snöskoter och helikopter) samt avsaknaden av andra alternativ (läs: bra laxfiske och havsfiske) gör att många vatten i Sverige är så hårt utfiskade att det är i princip lönlöst att prova. Speciellt fjällen är på många håll så hårt utsatta att det inte är kul längre att fiska.

Däremot finns det en sportfisk i Sverige som på många håll är bortglömd och det är gäddan. Om ens fiske bara baseras på skoj så finns det fortfarande många vatten som hyser fina bestånd av gädda. Eftersom endast ett fåtal äter gädda så släpps ju de flesta tillbaks och vi kan fortsätta ha ett bra gäddfiske.
 
Är dilemmat alltså:
Billigt=många som fiskar=dåligt fiske
kontra
Dyrt=bara de med tillräckligt mycket pengar fiskar=bra fiske
Då är det en politisk fråga. Det gäller förövrigt många fritidsaktiviteter. Snart är långpromenader det enda man har råd med:(
 
Fiskerättsägarna sätter sina priser, det är inte politik. Om regeringen hade styrt priset hade det däremot varit det.
 
Är dilemmat alltså:
Billigt=många som fiskar=dåligt fiske
kontra
Dyrt=bara de med tillräckligt mycket pengar fiskar=bra fiske
Då är det en politisk fråga. Det gäller förövrigt många fritidsaktiviteter. Snart är långpromenader det enda man har råd med:(

naturligtvis är allt svart och vitt antingen skitbilligt eller svindyrt.. är 130:- för ett dagskort kan väl inte någonstans på kartan anses att vara dyrt?

själv så blandar jag, betalar gärna för dygnskort men utforskar lika gärna andra vatten som ingår i den billigare kategorin..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Så blir det då.. Fiske 4
The Trooper Ibland blir man förb.... Fiske 10
TG Blir det vackrare!!?? Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.