Ingen seriell ingång på min laptop...

Etrex Legend som jag vill koppla till min laptop som saknar seriell ingång. Har provat med en serie-USB-adapter men det fungerar inte.

Går det att lösa på något sätt?!?!?

Kalle.
 
Fungerar serieporten alls?

Fungerar serieporten alls? Kan enklast testas genom att kortsluta stift 2 och 3 i DSUB-kontakten och sedan starta upp ett terminalprogram (Hyperterminalen i Windows t ex). Man kan då se om text "ekas" tillbaka när man skriver in den. Testa igenom alla portar du hittar, COM-portar kan ibland vara kopplade till IR-portar på lappar också.

Ett alternativ till USB kan vara en PCCARD med RS232. Tyvärr är dom rätt dyra, jag har för mig att jobbet fick punga ut med > 2000 kr för ett kort (som sedan inte fungerade med NT4 och min hårdvara i alla fall).

Är det för nerdigt skrivet, så fråga gärna mer!

/Andreas
 
Det finns ingen serieport alltså...

På lappisen finns endast 15-pin kontakt som väl är för extern bildskärm, sedan finns det 2 USB-portar och sedan skrivarporten. Det är allt.

Kalle.
 
Varför fungerar det inte för mig...

..jag har köpt en USB to serial för 450 spänn, men när metroguide ska hämta upp information från GPS:en så stannar allt av. Nedladdningsboxen visas men ingen nedladdning från GPS:en sker.

Kalle :¨(
 
USB - serie

Jag köpte en USB <-> rs232 adapter på Clasohlsson, den funkade utan problem. Däremot kallades serie porten för COM3 så jag fick ställa om programmen att prata via COM3 (istället för COM1 som var default).

/Anders


PS jag tror det var pin 2 och 3 på USB-adapterns serieport som Andreas menade.
 
Automatisk

Det finns en "auto-detect" funktion i MapSource, som kan prova de olika COM-portarna, tills den hittar en GPS i andra änden av sladden, någonstans.

Anders
 
Unable to find GARMIN device.

Säger den vid auto detect. Tack ändå. Jag får lägga ned. Göra något annat. Varför kan de inte tillverka en GARMIN USB-sladd?!?!

/Kalle
 
Autodetect...

eller Plug'nPray. Är man kristen så ber man innan eftersom behöver all hjälp! Är man inte det kan man ta till något annat som man tror funkar. Vet du säkert att din USB-adapter funkar?

Funkar din COM-port alls enligt mitt lilla test på DSUBen? Då vet du i alla fall om du hittat rätt port och att din adapter i alla fall grundläggande fungerar.

Nästa steg, har du ställt in din Garmin på Garmin-protokoll? Jag brukar fippla bort alla inställningar när jag blir för desperat, då kan det vara bra att dubbelkolla att allt är rätt inställt en gång till.

Ytterligare ett strul med serieportar kan vara spänningsnivåer. När jag skall uppdatera mjukvara i apparater använder jag alltid en stationär maskin för att veta att tillräckligt mycket kräm finns tillgängligt. Borde inte vara ett problem men har man strul... Kan du kanske hitta en maskin där MapSource fungerar med GPS:en, då vet du att alla kommunikationsparametrar fungerar. På jobbet har jag upptäckt att seriekommunikation ibland bara fungerar om jag har kopplat laddaren till laptopen.

/Andreas
 
Re: Unable to find GARMIN device.

Kalle.it; sa:
...Varför kan de inte tillverka en GARMIN USB-sladd?!?!
USB-kretsarna som då krävs i GPS:en är sannolikt ännu så länge dyrare än seriegränssnittet (ja, jag vet USB är också seriekommunikation), men det kommer nog på nästa generation skulle jag tro.

Angående kommunikationsproblemet så har jag för mig att Anders tidigare sagt att kommunikationen i Legend/Vista är känslig för dåliga batterier - prova med nya batterier om du inte gjort det tidigare.

Att som ekis föreslår testa din USB/serieport på laptopen mot något annat och testa GPS:en mot en annan dator är också utmärkta råd som kan ge ledtrådar.
 
Tack för all hjälp.

Jag har inga problem med nedladdning på min stationära dator och USB-portarna fungerar på laptopen.
Funderar på att lämna in lappisen, usb-adaptern och GPS till databutiken där jag köpt adaptern och se om de lyckas.

Tack ändå. En annan fråga när vi ändå håller på. Ni datakunniga. Finns de inte någon slags bärbar hårddisk (utan dator alltså, och ej palm) där man skulle kunna ladda ned information, samt även digitala foton, och sedan ladda ned informationen i stationär dator när man kommer hem från resa?

Hälsningar Kalle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.