Imma på brillorna...

Finns det något bra knep att förhindra imma på brillorna? Hört nån prata om diskmedel, men inte provat. Dykare brukar loska i sina, kan det funka? Alla tips tas gärna emot, är lite trött på visyr då de blir snabbt repiga och är jobbiga att byta.
 
"Anti fog spray" köpte jag för några år sedan hos en lokal glasögonbutik. Den hjälper inget emot kakel, men mot imma på solglasögon fungerar den perfekt.
Att använda saliv som dykare gör fungerar inte på land, däremot underbart om du klättrar under vattnet. Undra om denna subgrupp av klättrare också har en intensiv debatt om användandet utav andningsgaser på tub...
 
Är det inte de som rusklättrar mellan luftfickorna och hela tiden drömmer om nästa luftficka. Av förklarliga skäl håller de tyst om sina böjelser.
 
Förr sâ använde nästan alla MC-förare "Johnson Pledge" möbelpolish pâ insidan av visiren. Fungerade utmärkt till en brâkdel av kostnaden för antiimmedel.
Men man fick stryka pâ det i god tid sâ den värsta lukten hann vädra bort.
 
Förr sâ använde nästan alla MC-förare "Johnson Pledge" möbelpolish pâ insidan av visiren. Fungerade utmärkt till en brâkdel av kostnaden för antiimmedel.
Men man fick stryka pâ det i god tid sâ den värsta lukten hann vädra bort.

Va?!? Menar du att det finns dom som har slutat... ;)

Jag brukade iofs mest använda det på utsidan av visiret, för att regnvatten skulle "pärla" av.
Men kanske skulle testa på brillorna till isklättringen med, hmmm.
 
Rätt metod på rätt ställe.

Pledge på visiret för att fylla igen repor och få klar sikt, fungerar klockrent, har själv kört med detta. Men det var lite svårt att få tag i pledge till slut vill jag minnas. Inte miljövänligt har jag för mig.

Loska på insidan cyklopet - fungerar också klockrent. När man ska dyka.

Sen var det problemet som trådskaparen frågade om. Knep för att slippa imma på glasögonen.
Jag har (för längesen) kört med tvål. Alltså vanlig tvål som fanns före Bliw och flytande tvål. När tvålen är "nyanvänd" är den för blöt men efter några timmar är den perfekt med en smetig undersida. Detta kladd tar man och polerar in i glasytan (båda sidorna!) tills den har blivit klar igen.
Funkar förvånansvärt bra. Vill jag minnas. Ni hörde reservationen där va? Kommer inte ihåg om det funkade på plastglas.

Jag vet inte vilka temperaturer kuren klarar och är därför nyfiken på feedback efter att någon har provat.

med vänlig hälsning
thomas
 
No-No!

"Anti fog spray" köpte jag för några år sedan hos en lokal glasögonbutik. Den hjälper inget emot kakel, men mot imma på solglasögon fungerar den perfekt.
Att använda saliv som dykare gör fungerar inte på land, däremot underbart om du klättrar under vattnet. Undra om denna subgrupp av klättrare också har en intensiv debatt om användandet utav andningsgaser på tub...

Nej så får man inte göra, inga tuber! Fusk och doping pga att det ökar din prestationsförmåga. Måste du ha tuber är du inte mogen för dessa djup och bör omgående förflytta dig sådan vattendjup som du klarar att vistas på utan luft.;)
 
Sen underlättar det om glasen är rena också! Feta tumavtryck framträder tydligt vid imma och är rejält störande...
 
Har ängnat år åt att finna den bästa lösningen på detta problem, då det varit mig högst angeläget.

Testat alla produkter jag kunnat finna och Fogtech är och förblir överlägsen övriga, enligt mig.
Flera år? Då hoppas jag på att göra processen något kortare för mig och prövar lyckan direkt med Fogtech.

Tackar för tipsen.
 
Good shit!

Jag är helt klart nöjd med Fogtech. Nu gick jag på blomberger's tips direkt så jag har inget annat att jämnföra med, men Fogtech gör helt klart jobbet. Peder, tack för tipset.

Jag hade med mig två par glasögon och det ena paret använde jag Fogtech på endast ena ögat, just för att jag ville se skillnaden direkt. Ögat utan behandlingen kunde imma igen helt medans på det behandlade ögat fanns aldrig ett spår av imma. Medlet är rätt dyrt (dubbelt så dyrt som glasögonen jag använder) men då det gör jobbet förträffligt tycker jag att det är helt klart värd pengarna. Och http://miltac.se kan jag inte klaga på heller. Jag fick mail från dem någon timme efter beställningen med uppgifter om den spårbara försändelsen och dagen efter fanns den att hämta ut på posten.

Jag kan för övrigt tipsa om brillorna jag har (och tacka Edvin för denna tips): http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Sportglasogon/ (de med gula glas). Jag har tröttnat hårt på visyr och efter att ha fått is rätt i ögat med en repad hornhinna som följd så vill jag inga klättra utan brillor. Det är billiga slit o släng brillor som man inga behöver vara rädd om och det gula glaset ger väldigt bra konstraståtergivning... Och nu slipper jag imma på dem...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kolkritan Stegjärn som går att skifta front-inspänning på? Isklättring 3
busnicke Hur tusan byter jag framdelen på mina stegjärn? Isklättring 1
Surbjörn Is på Ingarö? Isklättring 0
GustavOh Block leads på is, Ankare Isklättring 9
Hasselabon Is på Njupeskär? Isklättring 0
more_anduhen tips på is klätring i skåne Isklättring 0
Karl A. Hur långt fram på året är det isklätter säsong i Norge? Isklättring 1
Johan R Is på Höglandsklättrarnas hemsida. Isklättring 0
Andreas Spak Kick-start på issäsongen! Isklättring 0
Mike C Horisontella fronttaggar på hård is? Isklättring 7
Mike C Förslag på längre isturer för helg från Sthlm Isklättring 4
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
breach Storsko på Muztagh Ata Isklättring 1
Tomas Odhult Liten istripp på fredag? Isklättring 0
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
Tyget Is på Trolleväggen? Isklättring 0
Spak Säsongsstart på Rjukan Isklättring 1
Spak Ang. olyckan på Hydnefossen Isklättring 0
Tomas Odhult Isklättring i sporten på tv.. Isklättring 3
fafner Isklättring på Mörkberget? Isklättring 4
Carlarmfelt Att bygga ett istorn på tomten? Isklättring 5
stol Längd på isyxor ? Isklättring 1
Spak Säsongsstart på Rjukan! Isklättring 3
fekmem Prusik på 8mm? Isklättring 2
andreasspak Fin helg på Rjukan! Isklättring 0
andreasspak Säsongstart på Rjukan... Isklättring 0
lsoder Bästa klätterisen på flera år i Norge Isklättring 0
Spak Uppdateringar på Rjukan! Isklättring 0
Spak Äntligen kallt på Rjukan Isklättring 1
alien Isklättring på Halle & Huneberg? Isklättring 4
Spak Isklättring på Rjukan Isklättring 0
Isklättring på Rjukan Isklättring 0
isläget på Rjukan och Hemsedal Isklättring 0
bra på Rjukan Isklättring 0
bjorn INGEN IS PÅ ÅGELSJÖN Isklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.