Hypotetisk och onödig fråga

Hej. Här kommer en ganska hypotetisk och onödig fråga. Jag satt och funderade på hur mycket 1 kalori är översatt i rörelse. Finns det någon möjlighet att måta det? Tex. Hur många steg måste man ta för att bränna 1 kalori?

Pelle
 
en kalori är inte mycket

1 cal = 4.1868 J
1 J = 1 Nm

Väger du 70 kg så räcker det alltså att kliva upp för något som är 6mm högt för att förbränna en kalori.

Men när man talar om kalorier i dagligt tal menar man oftast kilokalorier (kcal). Alltså får du i det tidigare exemplet forcera en 6m hög kant.

OBS! Detta är helt baserat på ändring i lägesenergi, eventuella biologiska förluster är försummade.

Som kuriosa kan sägas att en kalori per definition är den energi som krävs för att värma ett gram vatten från 14.5 grader C till 15.5 grader C vid trycket 1 atm.
 
1,5 m

Om din beräkning, Per, stämmer och man räknar med en verkningsgrad på 25% i en muskel så räcker alltså en kcal till att ta sig upp ca 1,5 meter.

/Hans
 
Om jag nu minns rätt...

Det var evigheter sedan jag lärde mig detta (och jag är för lat för att googla).
Men jag vill minnas att kroppen förbrukar knappt en Kcal per timme och kilo kroppsvikt i vila (sömn), upp emot tre vid lätt aktivitet, runt tio vid träning och upp mot sjuttio-åttio vid maxansträngning.

Någon som instämmer eller kritiserar?
 
Mätning av energiomsättning.

Egel; sa:
Hej. Här kommer en ganska hypotetisk och onödig fråga. Jag satt och funderade på hur mycket 1 kalori är översatt i rörelse. Finns det någon möjlighet att måta det? Tex. Hur många steg måste man ta för att bränna 1 kalori?

Pelle

Mätning av energiförbrukning för en specifik aktivitet kan man enklast göra genom så kallad "indirekt kalorimetri". Detta går ut på att man med lämplig metod mäter hur mycket syre som förbrukas vid just den aktiviteten. Man vet att 1 liter förbrukad syrgas motsvarar ca 5 kcal (lite variation beroende på om man förbränner fett eller kolhydrater). I vila förbränner man ca 0,25 x 5 = 1,25 kcal/min (syreupptag i vila multiplicerat med 5 kcal/liter).
Vid löpning (plant underlag) 10 km/h går det åt ca 2,5 x 5 = 12,5 kcal/min. Ovanstående värden är medelvärden från mätningar på 25 försökspersoner (blandad grupp).
Självklart varierar värdena mellan olika individer beroende på kroppsvikt, kroppssammansättning, kön, ålder, löpekonomi och annat.

Detta sätt att mäta är ju kanske inte så tillämpbart "hemmavid", men det är (lite grovt) så det går till i en forskningssituation.

Patrik
 
Har för mig att Fredrik Paulun har en lista där en massa olika aktiviteters energiförbrukning är uppradade i boken Allt om fettförbränning.

/Ola
 
Vill ju opponera mig mot att frågan påstås vara onödig. Ska man planera hur mycket mat man behöver med sig kan frågan vara ganska relevant.

Det finns en hel del sidor på Nätet som listar energiförbrukning för olika aktiviteter (jag hittade en amerikansk som listade förbrukningen i kcal per timme och kg kroppsvikt för olika aktiviteter, t.ex. promenad i olika hastigheter).

Sen det är ju individuellt, de siffror som finns är ju genomsnitt. Alla rör sig inte på samma sätt, vissa viftar kanske mycket med armarna och bränner extra energi på det.

Det GÅR ju som sagt var att mäta (genom att mäta syreförbrukningen) men det gör man ju knappast så lätt på fältet (även om det naturligtvis GÅR att göra där).
 
Pulsen

nermander; sa:
Det GÅR ju som sagt var att mäta (genom att mäta syreförbrukningen) men det gör man ju knappast så lätt på fältet (även om det naturligtvis GÅR att göra där).
Det finns en annan variant nämligen att energiförbrukningen är propotionell med pulsen. Om du vet din maxpuls och har mätt din energiförbrukning med syreförbrukningsmetoden så borde det gå att bara mäta pulsen i fält.

/Hans
 
Re: Pulsen

Hutt; sa:
nermander; sa:
Det GÅR ju som sagt var att mäta (genom att mäta syreförbrukningen) men det gör man ju knappast så lätt på fältet (även om det naturligtvis GÅR att göra där).
Det finns en annan variant nämligen att energiförbrukningen är propotionell med pulsen. Om du vet din maxpuls och har mätt din energiförbrukning med syreförbrukningsmetoden så borde det gå att bara mäta pulsen i fält.

/Hans

Det är sant att det är ett linjärt samband mellan syreupptag (energiförbrukning) och hjärtfrekvens. Detta fungerar som sagt bra vid medel- till högintensivt arbete. På lägre intensitetsnivåer (under ca 100 BPM)stämmer sambandet inte längre lika bra. Det är även så att ett visst syreupptag-pulssamband bara stämmer för just den specifika aktiviteten, vid t ex skidåkning (där man lägger på ett armarbete) får man ett helt annat pulssvar vid ett givet syrupptag jämfört med löpning och även vid cykling.
Till detta kan läggas att pulssvaret påverkas av temperatur (hög vs. låg) samt vid olika grader av vätskebrist.

Det kan dock vara kul att använda metoden för att fåt få ungefärliga värden, man ska bara vara medveten om att det finns brister. Sedan kan det ju vara nog så krångligt att pallra sig till ett labb och få sitt syreuptag uppmätt.

Det som diskuteras här är ett stort problem inom forskningen om sambandet mellan fysisk aktivitet och hälsa, att finna bra mätmetoder som kan användas på större grupper till en rimlig kostnad.

/Patrik
 
Re: Om jag nu minns rätt...

GustavOh; sa:
...kroppen förbrukar knappt en Kcal per timme och kilo kroppsvikt i vila (sömn), upp emot tre vid lätt aktivitet, runt tio vid träning och upp mot sjuttio-åttio vid maxansträngning. Någon som instämmer eller kritiserar?
Försvaret verkar ha kollat upp detta. Kanske bra att veta hur mycket ärtsoppa som ska köras ut till en bataljon eller så...

"Ungefärliga energibehov för en del olika aktiviteter i fält:

Sömn 280 kJ/timme (70 kcal)
Marsch (4 km/timme slät mark) 1 020 kJ/timme (240 kcal)
Marsch med packning (lätt terräng 4 km/timme,
27 kg) 2 280 kJ/timme (545 kcal)
Hård marsch, tungt arbete 2 900 kJ/timme (700 kcal)

Lätt arbete 10 500 kJ/dygn (2 500 kcal)
Normal militär verksamhet i fält 18 350 kJ/dygn (4400 kcal)
Stationär överlevnadssituation, dag 1 18 765 kJ/dygn (4 500 kcal)
dag 2 12 510 kJ/dygn (3 000 kcal)
7-dagars överlevnadsövning i 30-40° kyla 25 000 kJ/dygn (6 000 kcal)" (H Överlevnad)

"För en person som är över 30 år med
minskad muskelmassa och som inte längre är lika vältränad
minskar energibehovet med ungefär 800 kJ (190 kcal) [per dag].
För småväxta män (60 kg) och för kvinnor (65 kg) är energibehovet
ungefär 2 000 kJ (476 kcal) respektive 3 500 kJ (833 kcal) lägre."(UhR Förpl)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.