Hur låsa fast sin kajak?

Hej!

Jag har precis köpt mig en kajak, Trapper Albacore, som har en låsbgel i fören, vilket verkar bra! Jag har bara hyrt kajak förut så det här är den första jag äger.

Men jag behöver tips på hur man bäst låser fast kajaken i takräcke eller ute på tur så att försäkringen gäller. Att ta med 5 meter klassad kätting + ett tungt lås är inte realistiskt så det måste finnas sätt jag inte kommit på. Hur gör ni andra med fastlåsning av kajaken?

Har ni även tips på hur man enklast transporterar kajaken på biltaket? Jag spände fast den med massor av spännband och linor fram och bak men det kändes överarbetat. Hur mycket behövs för att undvika att kajaken flyger upp, glider bakåt eller framät vid inbromsning o dyl? Jag har inte köpt takräcksbygar.

ninna789
 
Hemavid använder själv ett rattlås som jag spänner över sittbrunnen eller den större packluckan, sen en vire med hänglås som jag fäster i huset.

Se senaste tråden i ämnet:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49137

Sen finns det på bla naturkompaniet låsbara spännband till takräcket, Har inte provat dem.
Bor du i någon stad kan kanske någon av kajakklubbar hysa in din kajak mot avgift och medlemskap.

Lycka till.

Ps Är man ny på utsidan och vill ha hjälp på forumet är det bäst att söka i det först, annars kan man få sura kommentarer från de gamla alfa hannarna här på forumet ;) ds
 
Nej

vi blir bara glada över att kunna leverera ett lättskrivet inlägg. Överlägset vanligaste budskapet här i forumen är att frågan behandlats tidigare.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.