Plastex Marathon Fast

Försöker hitta information om Plastex Marathon Fast på nätet men det är inte lätt. Har just köpt en och funderar lite över detaljerna som vikt, bredd och material.

Den är svart på insidan och är mycket lättare än min gamla Tumlare. Den är märkt "sport" och det verkar som att det betyder glasfiber. Men det ser ut som den är gjord i kolfiber, kanske även kevlar.

Fotplattan och roderpinnen ser lite veka ut, men de fungerar säkert. Plastsitsen ser hård ut. Får nog bli ett lager liggunderlag där.

Det är förresten en "expedition" med packlucka och skott bakom sittbrunnen.

Nu ska jag ta en liten tupplur innan det är dags att åka ut och testa den. Hoppas den är snabbare än Tumlarn utan att vara mycket vingligare... Annars är den iallafall snyggare och mycket lätthanterligare.
 
Du har ju köpt en kajak i segmentet "motionskajak". Gissar att fotbräda och styrpinne är som standard Plastex, då ska det funka. Den är ju tänkt att hålla för s.k. aktiv paddling med bentramp.
Materialet Sport tyder nog på glasfiber.
Sitsen är designad för att kunna "rotera", d.v.s. vrida bålen med paddeldraget, för att nyttja bålen och ryggen i dragkraften. Med liggunderlag tappar du den förmågan. Mitt tips är att pröva att paddla utan, flera gånger, innan du fäster något som inte enkelt går att ta bort. Med den här typen av sitsar är formen, inte mjukheten, det viktigaste. Jämför t.ex. med en sadel på en racercykel, ganska spartansk och smal, men skön på längre turer, vilket inte en standardsadel är. Fördelning av trycket är det viktigaste.

Testa kajaken för vad den är, innan du ändrar för mycket. Är det en renodlad havskajak du egentligen vill ha, skulle jag rekommendera dig att byta.
 
Nä, någon havskajak är inte intressant. Paddlar mindre sjöar och älv. Det är väl just i älven eller om man paddlar en smal å som pinnstyrningen antagligen börjar bli meckig. Jag paddlade förresten igår. Liten sjö. Det blåste lite men jag höll mig på läsidan. Fungerade rätt bra med pinnen, men i sned motvind stördes kursen och då var det rätt meckigt att komma tillbaka. Svårt att göra en lagom upprättning och sedan neutralställa igen. Det hade gått fortare med pedaler.

Sitsen kändes bra, men jag paddlade bara några km. Tänker inte limma fast något. Skulle det behövas stoppning så är det isåfall på längre paddling och då paddlar jag iallafall inte speciellt teknisk så att säga. Då vill jag dessutom ha ryggstöd. Men sånt kan man ju alltid lösa temporärt.

När kajaken var blöt invändigt så syntes det att fibrerna var mörkgråa, inte svarta. Inte kolfiber alltså.

Den är väldigt lättömd på vatten. Liggandes med botten upp är det bara trycka ner aktern och gunga lite tills den släpper greppet och luft rusar in genom sittbrunnen. När den står nästan lodrätt med nosen rakt upp i luften knycker man bara till och släpper. Då vrider den sig och lägger sig ner på rätt köl och tömd på vatten. Har inga hjälpmedel alls för räddning utan kör med cowboyräddning. Lite vingligt precis när man ska passera från däcket och över relingskanten men det fungerar. Åtminstone i lugnt vatten, men OM man tippar nån dag, kommer det vara lugnt då? Hmmm.. Får nog ut och testa när det går lite vågor någon gång.

Tyckte att paddeltagen gick liiite lättare än med Tumlaren, men orken tog slut på en gång. Efter andra intervallförsöket insåg jag att jag själv inte mådde 100%, och mycket riktigt var jag småhängig hela dagen igår. Får göra ett nytt försök få se om snittfarten höjs.
 
Vilken typ av styrning man föredrar eller är van vid är väl en vanesak. Gissar att du upplever pinnstyrning lite meckigt på grund av ovana med det.Tanken med denna typ av kajak, med inspiration hämtad från racingkajaker, är att man paddlar med fötterna tätt ihop, nära pinnen, och då blir det efter ett tag en naturlig sak att styra under paddlingen, utan att man flyttar fötterna medvetet just för att styra. Fotbrädan är tänkt att vara separat, för att kunna utnyttjas som mothåll under aktiv paddling, utan att påverka styrningen.

Ryggstöd har man normalt inte med denna typ av kajak eller sitsar. Paddlar man "aktivt", med hela rygg/bål aktiverat i draget, rör sig nedre ryggpartiet i sidled. Har man ett ryggstöd brukar det ge skavsår. Om du känner att du har behov av ett ryggstöd, installera då gärna ett som går enkelt att montera bort, eller justera längre från ryggen, om du skulle vilja paddla mer tekniskt så smånigom. En mer upprätt sittställning ger mer kraft under paddlingen. Känns ovant och lite ansträngande till en början, men naturligt och helt OK efter en tids paddling.
 
Jag har justerat in sätet så jag kan ha en dyna mellan reling och rygg om jag vill, men även kan sitta rakt eller lätt framåtlutad utan kontakt med relingen. Så har jag också paddlat Tumlaren. I Tumlaren har jag inte lyckats med vridning. Utan att träna på det märkte jag att det kom lite naturligare av sig själv i Plastexen. Att den är gjord för motionspaddling är ingen överraskning. Det är därför jag valt den, men det betyder inte att inte paddlar lite lugnare och mer turlikt ibland. Då får man göra det bästa av situationen, t.ex ha ett löst ryggstöd, luta sig tillbaka och stödja benen mot relingen. Sänka paddeln lite och ta det lugnt. Det är väl just då, speciellt om det är ett smalt vattendrag man paddlar i, som jag misstänker att pinnstyrningen kommer att vara en nackdel.
 

Bilagor

  • SAM_0063_redigerad_750x500.jpg
    SAM_0063_redigerad_750x500.jpg
    74.3 KB · Visningar: 1,119
  • SAM_0064 redigerad 750x500.jpg
    SAM_0064 redigerad 750x500.jpg
    67 KB · Visningar: 1,283
Har inga hjälpmedel alls för räddning utan kör med cowboyräddning. Lite vingligt precis när man ska passera från däcket och över relingskanten men det fungerar. Åtminstone i lugnt vatten, men OM man tippar nån dag, kommer det vara lugnt då? Hmmm.. Får nog ut och testa när det går lite vågor någon gång.

Om du med cowboyräddning menar uppklättring bakifrån sittandes på akterdäcket bör du vet att många motionskajaker är för veka för att sitta på däcket. Nu har din ett skott som stagar upp däcket men ändå... Skulle din vara för vek kan jag rekommendera uppklättring från sidan av sittbrunnen.

Mvh, Klas
 
Om du med cowboyräddning menar uppklättring bakifrån sittandes på akterdäcket bör du vet att många motionskajaker är för veka för att sitta på däcket. Nu har din ett skott som stagar upp däcket men ändå... Skulle din vara för vek kan jag rekommendera uppklättring från sidan av sittbrunnen.

Mvh, Klas
Den känns inte vek på något vis, och ta mig upp sidvägen fixar jag inte. Då skulle jag behöva något att sätta fast paddeln i och en flottör, annars drar jag bara ner relingen under vattenytan om jag försöker komma upp den vägen.
Den har förresten inte bara skottet, den har luckans sarg också som ger extra stadga.
 
Idag testade jag att paddla en kort sträcka igen. Känner fortfarande att det är "nått" i kroppen så det fick räcka med ca 3km. Köpte en ny paddel igår. En Werner Corryvrecken med orange glasfiberblad. Snygg paddel. Stort blad, men inte lika stort som på den gamla Glassérpaddeln jag är van med. Gick ner i längd också. Från 225cm till 215cm. Tyckte nästan att det var dåligt fäste i vattnet, men det tyckte jag ju att det var med Glassér:en och den här kajaken också. Men det är helt enkelt så att kajaken rör sig lättare frammåt än vad jag är van vid! Snitthastigheten var högre än jag paddlat förr och en hel km snittade jag över 5 knop vilket jag aldrig klarat förr, och då har jag inte fått in någon riktig teknik. Det är det där med vridningarna.
Jädrans vad svårt att paddla med 30 grader när man haft en paddel som haft mer än 90 grader (slarvigt monterad på fabriken antar jag) ! Tur att den är ställbar. Började med ca 90 grade (omärkt läge) och gick sedan över till 60 grader. Ska paddla så ett tag innan jag ställer om till 45 grader och så småningom 30. Få se om det känns bättre så.

Pinnskrället är jag inte heller överens med. Men jag fortsätter få se hur det går.
 
Den känns inte vek på något vis, och ta mig upp sidvägen fixar jag inte. Då skulle jag behöva något att sätta fast paddeln i och en flottör, annars drar jag bara ner relingen under vattenytan om jag försöker komma upp den vägen.
Den har förresten inte bara skottet, den har luckans sarg också som ger extra stadga.

Din kajak är nog starkare byggd än en del andra. Annars är just luckans sarg ett av de ställen som kan knäckas.

Vad gäller paddelns fäste i vattnet beror det mycket på ditt isätt. Om jag får gissa är du självlärd och min erfarenhet är att de flesta självlärda paddlare under isättet av bladet drar med sig mycket luft som bildar virvlar vid bladkanterna under hela draget. Om det här stämmer på dig kommer du att uppleva att ett mycket bättre fäste om du kan sticka ner paddeln utan att dra med dig luftvirvlar.

Vad gäller uppklättring från sidan kan du öva i en stabil kajak och med en kompis som sitter på motsatta sidan och håller i kajaken. Du skall sätta en hand baktill i bortre sargkanten och en hand en bit fram i sargkanten närmast dig. Sedan tar du några simtag med benen så rumpan kommer upp i ytan. Därefter häver du dig upp tvärs över kajaken så du ligger med grenen över sitsen. Det skall kännas som du trycker ner kajaken under dig. Sist vänder du dig så du dimper ner på rumpan på sitsen. Nu skall du ha benen över sittbrunnskanten. Nu greppar du paddeln och stabiliserar dig med den varefter du plockar in benen i sittbrunnen.

Om någon vet en bra bildserie på sidouppklättring så tipsa gärna.

Men visst har du rätt att sidouppklättring är svårare ensam än din cowboyuppklättring. Med hjälp skulle jag säga att den rentav är lättare.


Vad gäller pinnstyrningen kommer du nog att gilla den till slut. Tillsammans med fast fotstöd är det faktiskt det bästa styrsystemet om du vill paddla fort. Då skall du ändå sitta med fötter och knän ihop för att få en ergonomiskt bra arbetsställning. Med fötterna ihop klämmer du roderpinnen mellan fötterna (eller snarare tårna) och ställer bara rodret i den riktning du vill paddla. Prova sedan att lätta på foten du har på den påskjutande sidan (den övre handen). Då kommer du automatiskt att börja rotera lite på överkroppen vilket ökar paddeldragets längd och fördelar arbetet på fler muskler.

Mvh, Klas
 
Vad gäller uppklättring från sidan kan du öva i en stabil kajak och med en kompis....
Kompis? Vad är det?

Jo jag har kompisar med kajaker, men av 36 turer hittils i år har jag haft kompis med 3 gånger. Jag har sett två kajaker på en brygga, i övrigt är man rätt ensam att paddla här verkar det som. Å kompisarna har korta breda kajaker. De hänger liksom inte med om jag paddlar på lite (väldigt ovant och rätt skön känsla för en som var sist i allt på jumpan i skolan). Själv tycker jag det är skönt att paddla med någon annan ibland, för jag själv har svårt att tagga ner. Inte för att jag ligger på max, men jag har svårt att cruisa och njuta av en fin kväll typ. Då behövs det paddelkompis.

Självlärd, japp. Som sagt, man har ingen i trakten att få hjälp av. Igår när jag köpte paddel var det första gången jag fick några tips av någon IRL, annars är det bara sånt man snappar upp på nätet.
Att man får luft med i paddelnedsättningen känns igen, och det behöver man inte läsa sig till för att förstå att man måste försöka jobba bort. Nu har jag en mer lättdriven kajak och en ny paddel, så det är lite ovant. Tycker det känns som att man drar ner luft hur försiktig man än är, men det är bara lite mindre motstånd i paddeltagen (trots storbladig paddel).

När det gäller pinnstyrningen hade jag faktiskt ett rätt rejält fotstöd i Tumlaren och pedaler man kan styra med tårna. Fungerar bra. Det går att ta rejält stöd, och utan att flytta fötterna vickar man bara lite på tårna så korrigerar man riktningen. Med pinnen får jag röra hela foten för att göra något, och då stör det paddlingen. Så länge den går rakt fungerar det, men den går inte rakt så värst länge utan roderkompensering när det blåser lite. Och kompenseringen har lite tendens av ketchupflaska. För små utslag gör ingen nytta och större utslag påverkar för mycket. Skulle förresten vilja ha en lägre roderfena. Den tar i botten så lätt.
Men på det hela så är det roligt och intressant med ny kajak och paddel.
 
Kompis? Vad är det?

När det gäller pinnstyrningen hade jag faktiskt ett rätt rejält fotstöd i Tumlaren och pedaler man kan styra med tårna. Fungerar bra. Det går att ta rejält stöd, och utan att flytta fötterna vickar man bara lite på tårna så korrigerar man riktningen. Med pinnen får jag röra hela foten för att göra något, och då stör det paddlingen. Så länge den går rakt fungerar det, men den går inte rakt så värst länge utan roderkompensering när det blåser lite. Och kompenseringen har lite tendens av ketchupflaska. För små utslag gör ingen nytta och större utslag påverkar för mycket. Skulle förresten vilja ha en lägre roderfena. Den tar i botten så lätt.
Men på det hela så är det roligt och intressant med ny kajak och paddel.

Roderbladet kan du ju byta. Kostar inte så många kronor och då kan du välja ett som är lite bredare och ger dig snabbare roderutslag.
Jag är förvisso partisk eftersom jag inte gillar pedalstyrning utan antingen paddlar med pinnstyrning eller skädda, men min erfarenhet är att i en racing/motionslåda måste man alltid vara på alerten och småkompensera lite om det inte är plattvatten, speciellt om man har vågor (snett) akterifrån eller hamnar i turbulens från andra båtar.
Men har man paddlat ett tag så lär man sig instinktivt att börja kompensera redan innan båten börjar svänga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.