Hur lång provtur före

Hej,

I ett (kanske naivt) försök att hålla värmen uppe i mina fötter (och för att det är kul med nya grejer förstås) så byggde jag ett par glappskridskor av numera välkänd fälbindningsmodell förra vintern.
Se här för er nyfikna:
skridsko-sida.jpg


Nu funderar jag på när det är rimligt att ta med dem på en riktigt tur. Jag har nog åkt >10 mil med dem på konstfrusen och plogad bana, men man vet ju aldrig om den riktiga sjöisen kan provocera fram ett oväntat haveri som hittills inte indikerats.

Ett par vurpor har det dock blivit utan problem med bindningarnas hållbarhet.
Att ha med ett helt par bindningar/skridskor som reserv(allt jag har är höger/vänsterspecifikt) känns lite stökigt.
Dessutom lite trist att tvinga resten av gruppen till en spontanrast mitt ute på isen medan man åtgärdar ett haveri som kanske kan anses förutsägbart...
 
Hej,

Lite nyfiken bara, vad för material har du använt till bindningen? Ser på bilden åtminstonde lättarbetat ut.

En tanke med avseende på din fråga....kan man inte ha med en extra uppsättning av bindningen utifall du får haveri? Borde inte ta mkt plats eller kosta så mkt heller.

Mvh
J

Edit: Ok såg nu att du ansåg det stökigt med extra bindningsuppsättning också. Sorry....
[Ändrat av Jonas.O 2006-10-27 kl 11:30]
 
Normala reservdelar

borde räcka dvs en bit ståltråd och en eller ett par textilremmar. Du kan ju med de långa spåren i dina aluplattor lätt få till en reservrem om det skulle behövas.

Thure
 
Jonas.O; sa:
Hej,

Lite nyfiken bara, vad för material har du använt till bindningen? Ser på bilden åtminstonde lättarbetat ut.

Svarar jag för noga kanske tråden måste flyttas till "gör-det-själv" forumet istället...

Nåväl, materialet är 6 mm polykarbonat. Jag sågade till ett par träklossar med samma kontur som mina skor, lade ett par bitar över och skickade in alltihop i ugnen. När plasten började sloka tog jag ut den och böjde ned den mot klossarna. Passformen blev så bra att på snäll is så behövs ingen övrig fixering i längdsled. Att flankerna skummade berodde på att jag inte orkade torka ur plasten på låg värme tillräckligt länge innan jag värmde den till böjbar temperatur. Mittpartiet förblev klart antagligen därför att kontaken med träklossarna höll det lite kallare.

Det verkar funka bra, antagligen är belastningen som högst vid skruvskallarna där materialet fortfarande är homogent, medan skumningen gjorde det lätt att ta upp och forma remhålen.
 
Re: Normala reservdelar

thureb; sa:
borde räcka dvs en bit ståltråd och en eller ett par textilremmar.

Det är klart, med några remmar så kan man ju improvisera en fasthälsskridsko av den. Betydligt mer vikt/volymeffektivt än att ha med dubbla bindningar-bra ide'!
 
Jonas.O; sa:
..frågar ..var du inhandlar polykarbonat någonstans?

Jag fick ett klotterskadat skyltfönster i polykarbonat av en vänlig glasmästare när jag ville bygga en genomskinlig snowboard 1985. Bitarna som blev över har räckt länge...

Men antagligen går det fortfarande att hitta materialet hos dem. Annars tror jag byggplast & båtprylar brukar sälja poly, både klar och rökfärgad att använda till ruffluckor och liknande.

Poly är hygroskopisk, så vill man kunna värma & böja utan missfärgning så rekommenderas en torktid på 1 dygn/mm i ~100 grader innan man tar upp den till böjtemperatur(~150 grader).
 
Intressant lösning att montera ett värmeljus fram på skridskon för att kunna hålla värmen uppe i fötterna.

-Palle
 
Jonas.O; sa:
Är lite "lat" och frågar därför kort vad du inhandlar polykarbonat någonstans?

Mvh
J

Polykarbonat (Lexan) finns t.ex hos ELFA men är rätt så dyrt. Jag brukar tigga till mig lite spillbitar från en firma som jobbar mycket med Lexan. Har man emellanåt med sig lite hembakat fikabröd så hjälper det när man ber att få lite småbitar av Lexan och annat gratis.

Per Brune
 
Brune; sa:
Jonas.O; sa:
Är lite "lat" och frågar därför kort vad du inhandlar polykarbonat någonstans?

Mvh
J

Har man emellanåt med sig lite hembakat fikabröd så hjälper det när man ber att få lite småbitar av Lexan och annat gratis.

Per Brune

Aj då, "köpe kage" duger inte med andra ord....då kan det bli svårt..;)

Får hitta ngn här på Västkusten som jobbar i polykarbonat samt börja baka...

J
 
Jonas.O; sa:
Aj då, "köpe kage" duger inte med andra ord....då kan det bli svårt..;)

Får hitta ngn här på Västkusten som jobbar i polykarbonat samt börja baka...

J

Då får man i sin tur muta sig till hembakat fikabröd i förskott mot lite Lexan. Det gäller att ha många bekanta, som var och en har sin specialitet.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders56 Hur lång skall skridskon vara? Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.