hur har plockandet varit hittintills?

tänkte höra med de få som är ute och plockar (få skriver jag eftersom det inte är så många här på denna sida): hur har säsongen varit?
själv har jag hunnit med en del hjortron,tyvärr lite blåbär men löjliga mängder gul kantarell, rödgul trumpetsvamp och nu står lingonen som spön i backen.
 
Hjortron väldigt bra här i Jämtland. Blåbär väldigt dåligt. Ska ut en sista sväng idag och kolla in en del ställen. Med det ser riktigt mörkt ut.
 
Värmlandsrapport

Du kan kolla in mitt blogginlägg "Blåbärsskogen" som just nu fortfarande ligger kvar på listan på "förstasidan".
Blåbären i värmlandstrakten är fortfarande plockbara men börjar bli lösa. Om det blir lite torrare väder kan det nog gå att plocka ett tag till. Lingon ser det ut att bli mycket av men de är inte riktigt klara än.
När det gäller svamp så går vi i till knäna i kantareller (kanske lite överdrivet) men jag har tänkt på att det inte har varit särskilt mycket sopp. Inte än i alla fall. Trattisar kommer starkt.
Hallonen missade jag (i år igen)
 
I Södermanland, i de områden jag brukar plocka i, så för att använda uttryck från ungdomarna så "Suger det fett!" !!!!

Där jag normalt plockar en plastpåse kantareller får jag på samma tid nu ca 2 liter.

Blåbärna fick man jobba för att få tag på till det kommande årets pannkakor (normalt fixar jag 15-20 liter över en helg), vilda hallon har jag bara hittat så man kan plocka och äta, fick köpa hallon till drottningsylten!

Lingon ser inte heller ut att bli bra med, får kanske sattsa på att åka upp i Västmanland för att hitta bättre marker.

Hoppas att hösten med trattisar hjälper upp det, kanske lite bra med slånbär, tranbär mm plocksäsongen är inte slut än...
 
Senast ändrad:
Hjortron väldigt bra här i Jämtland. Blåbär väldigt dåligt. Ska ut en sista sväng idag och kolla in en del ställen. Med det ser riktigt mörkt ut.

Blev 7 liter blåbär idag men det tog närmare 4 h så mycket är det inte. Kan inte låta bli att tänka på de stackars utländska plockarna som kommer hit. Idag skulle jag alltså tjänat runt 50 kr på 4h om jag sålde.
 
tänkte höra med de få som är ute och plockar (få skriver jag eftersom det inte är så många här på denna sida): hur har säsongen varit?
själv har jag hunnit med en del hjortron,tyvärr lite blåbär men löjliga mängder gul kantarell, rödgul trumpetsvamp och nu står lingonen som spön i backen.

Har behövts mer häxkonster än vanlig. Sju sorters blommor, södergök i ottan, kaffesump, ta i trä och osannolika besvärjelser har gett några blåbär i nordsluttning. Karjohan gick från knopp till maskäten på 5 dagar.
 
Verkar som man bor på rätt ställe här uppe i det nordvästra hörnet av Småland. Här finns det gott om blåbär och det har plockats mängder och det har blivit till saft, sylt, infrysning och även vin som visst ska stå ett år innan det är klart. Men nu är lingonen färdiga och snart dags att plocka på rejält då det var ont om dem förra året.

Kantareller finns det hur mycket som helst men det mesta ges numera bort då de försök jag gjort till infrysning och torkning inte varit så lyckade. Någon kanske har ett tips på hur man ska tillvara på dem utan att de smakar trist efter frysning eller torkning. Ett svamptips är fårtickan, lätt att känna igen och god i grytor eller stekt i smör.
 
Kantareller finns det hur mycket som helst men det mesta ges numera bort då de försök jag gjort till infrysning och torkning inte varit så lyckade..

vi förväller varje är en hel del kantarell och diverse blandsvamp, tycker inte att dom smakar konstigt i efterhand. när jag förväller så är det helt utan kryddor eller några tillsatser sedan återför jag hela vätskan till svampen(förutom det som dunstar), vissa fryser tydligen in svampen "blöt".. kalle johan ska torkas, inget annat.. taggsvamp paneras direkt.. mums..
 
Kantareller finns det hur mycket som helst men det mesta ges numera bort då de försök jag gjort till infrysning och torkning inte varit så lyckade. Någon kanske har ett tips på hur man ska tillvara på dem utan att de smakar trist efter frysning eller torkning. Ett svamptips är fårtickan, lätt att känna igen och god i grytor eller stekt i smör.

Vad jag har gjort och tycker fungerar bra är att jag rensar svampen. Skär ner svampen i storlek som för att steka den och lägger den i en kastrull med lock låter jag den "svettas" ut sin saft. Precis som man gör när man ska steka svampen innan fettet för stekningen åker i. Jag avslutar detta när jag ser att inte mer vätska kommer ut och att den som kommit börjar att koka bort.

När koket kallnat lägger jag svampen i "plastbyttor" med lock, samt häller över vattnet som svampen svettats ut. Se till att inte svamp sticker upp ovanför vätskan, den delen kommer att bli frysbrännd. När man ska tillaga svampen tinas den och man fortsätter från samma ställe man slutade!

Inget salt och inget fett innan infrysningen! Får du inte ut vättska så det täcker svampen innan infrysningen, fuska med lite vatten!
 
Plockat hjortron, blåbär och svamp. Var ute en gång för en vecka sen till ett säkert blåbärsställe i en nordlutning jag plockat på de senaste åren. Tog en halvtimme att fylla 10-liters hinken där, men jag slutade plocka efter en timme...
 
Vad jag har gjort och tycker fungerar bra är att jag rensar svampen. Skär ner svampen i storlek som för att steka den och lägger den i en kastrull med lock låter jag den "svettas" ut sin saft. Precis som man gör när man ska steka svampen innan fettet för stekningen åker i. Jag avslutar detta när jag ser att inte mer vätska kommer ut och att den som kommit börjar att koka bort.

När koket kallnat lägger jag svampen i "plastbyttor" med lock, samt häller över vattnet som svampen svettats ut. Se till att inte svamp sticker upp ovanför vätskan, den delen kommer att bli frysbrännd. När man ska tillaga svampen tinas den och man fortsätter från samma ställe man slutade!

Inget salt och inget fett innan infrysningen! Får du inte ut vättska så det täcker svampen innan infrysningen, fuska med lite vatten!

Jag brukar förvälla och låta vätskan koka bort/in innan jag kyler och packar för frysen. Är det bättre att avbryta förvällningen tidigare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hälsingland Vad har jag hittat? Bär och svamp 4
Wolf25 Vilken svamp har vi plockat? Bär och svamp 19
majjen Vilka blommor har jag sett? Bär och svamp 12
thomasj Hur har d gått för er i torkan? Bär och svamp 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.