Hur funkar BIP-test?

Hej!

Vet ngn hur ett sk BIP-test funkar.

Teori? Websida?Har hört dom ska ha det på PHS-testerna framöver...

/Samuel
 
Jag har gjort det en gång i skolan.
Då gjorde vi så här:
Ett band som var gjort av landslaget för bip test, och en bandspelare. Vi var i en sporthall och sprang efter kortsidorna. Man sätter igång bandet och gör som han säger. Det hörs ett bip, sen efter an stund ett till, och ett till, det fortsätter i en minut i samma takt, sen ökas den. Vid varje bip så ska du vara på andra sidan och börja gå över till den andra. I börjag kan man gå ganska lungt över, men efter en stund så får man lov att börja jogga, sen springa. Man fortsätter tills man inte hinner med mellan bipen, då går man och sätter sig. Jag kom själv till nivå 17.
Tips: Spring inte fortare än du behöver, spring/gå så att du hinner fram precis i tid till andra sidan så du inte behöver stå där och vila, då tröttnar du mycket fortare.

//Pär
 
Körde också ett test i skolan en gång...
Finns det någon stans man kan ladda ner testet från weben som mp3-ljudfil eller liknande? Hur långt ska det vara mellan linjerna som man vänder vid?

/Andreas
 
Ja, inte en aning. Ska försöka kolla upp det lite. Våran lärare fick/köpte ett band från fotbollslandlaget. Jag vet inte hur?

//Pär
 
Hej.

Det ska vara 20 meter mellan linjerna. Dvs. man springer 20 meter sedan vänder man.
Jag tror att man kan kontakta svenska fotbolls-
förbundet och köpa testet av dem.
 
Jag har aldrig kört med ljudband utan tränaren har använt visselpipa och stoppur. Då behöver man bara få tag på en beskrivning av hur tidsintervallerna ska vara. Betydligt smidigare om man ska hålla till utomhus antar jag...
 
sova; sa:
Jag har aldrig kört med ljudband utan tränaren har använt visselpipa och stoppur. Betydligt smidigare om man ska hålla till utomhus antar jag...

Nja beror väl på....om man är många och har tränare möjligen.... Är man själv och ska testa vore det smidigt att slänga in det på minidisc eller Mp3 spelare för den som har det och sen köra med öronsnäckor eller för all del en liten batteridriven bandare brevid...

/Andreas
 
10.3?

Ok...
Är det tex 8ggr innan man kommer upp på nästa nivå? eller 10 så man kan få 10.3 tex?

Ja, skulle vara mkt intressant med en beskrivning av det!!! Låter jobbigt... : )

/Samuel
 
Vi kör det i skolan med jämna mellanrum. Ska köra ett på fredag så jag kan återkomma med exakta detaljer senare. Jag har för mig att det ser ut något i stil med detta:

20 meter mellan linjerna
12 bip på varje nivå
25 nivåer

///Björn
 
Kan du inte passa på att vara sjuk och klocka tiderna på varje nivå med stoppur? :)
Alltså sjuk så du inte kan vara med på gympan men frisk så du går i skolan...

/Andreas
 
Jag har bennhinneproblem så det lär inte bli något bip-test för min del iaf. Men kul att jag blir uppmuntrad till att vara "sjuk" :)

///Björn
 
Uppdatering

Nu komer en liten uppdatering om bip-testet.

vi sprang 14m, orginal är 20m
vårt test började med 7 bip på det lägre nivåerna och ökade sedan till 12+ orginalet är det 10 bip per nivå.

///Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.