Hullingfria krokar?

Någon som har testat att fiska med hullingfria krokar? Bra om man vill kunna sätta tillbaka fisken eftersom man lätt får loss kroken. Har testat i sommar och tycker att det funkar bra. Dessutom fastnar inte kroken så bra i kläder mm när klantar sig lite. Vad har ni för åsikter om det här påfundet?

//Rikard
 
Jag har ännu inte provat att fiska hullinglöst, men jag har funderat på det en del och jag ska testa vid tillfälle. Det verkar bra att man kan kroka av snabbt, och för min del spelar det inte så stor roll om jag skulle tappa lite fler fiskar än tidigare.

Oftast är det ju flugfiskare som kör hullinglöst, men finns det hullinglösa trekrokar att köpa också? Jag har inte sett några.


/ Robban
http://www.sportfiskeforum.com
 
Hullingfritt

Jag vill avråda starkt från att använda hullinglösa krokar. Inte för att idén är dålig, istället är ju tanken utmärkt. Men en amerikansk studie har visat att hullingfria krokar inte fungerar som man trott och eftersträvat. Istället för att för att som en hullingförsedd fixeras till ett hål så lossnar den hullingfria kroken flera gånger under drillen och fastnar lika fort igen. Detta gör att en fisk kan ha ända upp till ca 20 st kroksår bara av en kort drill. Risken för allvarliga munskador och infektionshärdar blir mycket större.

Istället så är idag nog det bästa alternativet att klämma ner hullingen. Då får man en krok som fixerar bra samtidigt som den är relativt lätt att ta loss.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg namnet på studien, så jag kan inte länka den...

//Josef
 
Precis det jag har gjort. Klämmt ner hullingarna med en tång så man får en liten upphöjning istället. Läste att det finns hullinglösa krokar som har en liten upphöjning istället för hullingen för att kroken inte ska lossna allt för lätt (jämfört med vanliga hullinglösa krokar). Har inte sett hullinglösa trekrokar, men som sagt, det fixar man ju lätt med en tång.

//Rikard
 
Tycker också att man ska "nypa" in hullingen med en peang eller liknande istället för att köpa hullinglösa krokar som dessutom är dyrare.Har dock inte upplevt att man tappar fler fiskar när man fiskar hullinglöst.
 
För det första så finns det hullinglösa trekrokar att köpa i handeln idag.

Och för det andra så tror jag inte så mycket på det där som Josef nämnde om den amerikanska studien då kroken skulle lossa för att snabbt sätta sig på nytt. Så länge man inte ger efter slaklina under drillningen så borde ju kroken ändå sitta där den ska förutsatt att fisken inte är felkrokad från början eller att man kör med för små krokar...
 
Hullinglöst fungerar

Jag binder både med och utan hulling, de hullinglösa krokarna skadar inte alls fisken som påstås i den amerikanska studien. Inte mina fiskar i alla fall, tvärtom skadar jag fisken mindre eftersom kroken lossnar direkt linan blir slak. I håven t ex. Fisken kan återutsättas snabbare.

Jag har dock upplevt att kombinationen stor fisk och hullinglöst ibland kan resultera i en skadad läpp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Krokar av märket Fiske 30
ommadawn Böja krokar ? Fiske 5
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.