flugbindning, krokar, material mm

Hej

Har börjat fundera lite på att binda egna flugor, och har sen gammalt ett städ och diverse verktyg samt
en del material som haröron tupp nackar mm mm.
Om man vill ha tag i bra material och krokar finns det en komplett internet butik med vettiga priser som någon kan rekomendera?
Vilka krokstorlekar är allround..typ
vilket basmaterial är ett måste?

väl mött/Marko
 
Goddag i stugan!!

Ett vettigt sätt att rationalisera inköpen till din flugbindning är att innan du storshoppar kolla över vilka flugor du tänker binda. Gå igenom vilka material som behövs till dom och se om du kan hitta gemensamma material. Jag experimenterar gärna med detta för att på ett enkelt sätt kunna bygga många flugor på ett lite materialutbud..

Sedan känner jag mig lite osäker gällande handel av bindmaterial på Internet, jag vill nog gärna känna och se tuppnacken innan jag köper den.

Gå in på Lennart Bergqvist´s sida och titta, dom säljer bra saker av hög och jämn kvalitet. Tyvärr så är dom lite dyra ibland..

[ http://www.lbflugfiske.se/ ]
[Ändrat av FJS90/91 2002-05-06 kl 15:45]
 
Onödigt flugfiskefakta version 3.0

En kul grej med L. Bergqvist flugfiske är att han inte har nåt att göra med affären. De köpte ut hans namn när han lämnade företaget, precis i starten.

Om man frågar honom något om det, får han något svart i ögonen...
 
HMMMM....

Tack
Vart på nätet hittar man bindbeskrivningar ?
Har en gammal flugbindnings bok för nybörjare men den innehåller inte allt för många flugor.......

/Marko
 
Bindning

Hur gick det med dina flugbingningsäventyr? Tänkte själv börja binda också - har du några "nybörjartips" från en nybörjare till en annan?

/ Björn
 
binda en nybörjare

För att använda en klyscha, köp Lennart
Bergqvists "flugbindning på mitt sätt". Jag började
att skriva ut från internet men man får smak på det och vill genast ha en bok. Samt köp hellre mindre
grejor av bra kvalitet och koncentrera på att göra en fluga bra. Sen är det bara fiska :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert Karlsson Flugbindning... Fiske 5
Göran C Flugbindning. Fiske 58
bllbll flugbindning Fiske 2
dePaul Krokar av märket Fiske 30
ommadawn Böja krokar ? Fiske 5
storfiskarn? Hullingfria krokar? Fiske 7
fiskemupp andas material på overallen? Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.