Hukejaure -Sälkastugorna?

Hej!

Vi tänkte försöka oss på en stugtur i sommar, med utgångspunkt Ritsem alt. Sitasjaure (såg att man ev. kunde åka istället för traska landsväg i 22 km....).

Dock är jag lite tveksam sträckan Hukejaure -Sälka - det verkar vara drygt 27 km att vandra - pallar man med det på en dag (med lätt packning?). Någon som gått och vet hur terrrängen ser ut?

Mvh
Louise
 
Det är ca20 km Hukejaure Sälka och det går fint att gå på en dag!
De första 2km från Hukejaure är steniga, sedan blir det gräsigare marker. Ungefär på halva sträckan ska man över vattendraget för att sedan gå på norra sidan av Cucha-sjöarna. Fram hit är det lätt att följa stig, men här är det bäst att hitta sin egen väg. Det lättaste stället att gå över på är troligtvis vid den lilla jokk som kommer ner från er högra sida. Där den flyter ihop med vattendraget ni ska över är det grunt och brukar gå bra att ta sig över torrskodd om man kliver på stenar.
Sedan går leden längs med Cucha-sjöarna. Det finns en (eller flera) utmärkt stig, men den är hopplöst svår att följa. Bry er inte om stigen utan gå på bara, det är det bästa. I östra änden av sjön kommer ni att hitta på stigen igen.
Det är en fin väg och vid klart väder kommer ni ha fin utsikt över Kebnekaisemassivet både på vägen till Hukejaure och på vägen till Sälka!
Jag har bara en bild inlagd från denna sträcka, och den är tagen i regnväder. Men du får i alla fall en liten idé om hur terrängen ser ut (ungefär mitt på sträckan)!
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=28226&set=
 
Med lätt packning klarar man det. Vi gick motsatt väg veckan efter midsommar för några år sen. Det låg massor med snö över leden, vi plumsade igenom. Dessutom var det enormt mycket vatten vid vadstället. Där hade vi tänkt tälta men gick till Hukejaure eftersom det var så mycket snö.
Annars är det en vacker sträcka!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.