Hudar.

Hej! Undrar om någon vet rekomendationerna för hur man anpassar mått/skärning på stighudarna? Jag har ett par Extrem Big block 120-90-112.
MVH Johan
 
Skära hudar

Skar till mina igår efter skidorna. Tydligen är det vettigt att lämna stålkanterna bara, alltså skära profilen 3 mm längre in på varje sida. Kan ju vara skönt att ha stålkanter om man måste skråa...

Att kapa till dem var lättare än jag trodde. Köpte en ganska rejäl brytbladskniv på Clas Ohlson för 20 pix o skred till verket.

Först justerades längden, beroende på vilket fäste man har i skidspetsen och bakkanten. Mina hudar kapades i spetsdelen. Det var inga större problem, kom bara ihåg regeln "skär hellre för lite än för mycket..." man kan ju skära en gång till....

Sedan till finesserna.

1. Klistra den nu längdanpassade huden på skidan.

2. Lägg skidan på golvet, rita med smal spritpenna på huden längs stålkanterna. Nu har du skidans profil på huden.

3. Flytta stighuden typ 3 mm åt ena sidan av skidan. Du ska alltså skära 3 mm INNANFÖR det ritade strecket. Fiffigast är att använda stålkanten som skärlinjal.

4. Flytta huden igen så att du är 3 mm innanför markeringen på andra sidan. Skär längs stålkanten.

5. Centrera huden på skidan, vips så har du en stighud som gjord efter din egen skida!

Lycka till!
/H
 
BD Acension

lär enligt tidigare inlägg vara hudar som tål figurskärning utan att de fransar upp. Mycket nöjd med mina sådana hudar. Specialkniv och instruktion för skärningen följer med vid köpet. I ditt fall torde 110 mm hudar vara lämpligtattutgå ifrån.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-03-01 kl 14:55]
 
Den där engelska siten var ju jäkligt bra.
Jag funderade lite på vilken längd jag ska ha på mina hudar när jag skurit till dom. Har inget ändfäste, så jag måste kapa dom på något sätt så att dom sitter trots "twintip":en på mina Scott Santiago Mission.

I artikeln säger man att dom kan vara 15cm kortare än själva skidan. Då är det ju rätt lugnt. Vad tycker ni om det?

Dom skriver även att tävlande i skidalpinismtävlingar har korta skinn som når typ till själva skon (antar till hälen).

Några words of advice till en newbie?
/M
 
Utan beslag bak, sk. tail less, så måste den sluta innan skidan börjar böja upp.
Annars är det väl som med bredden. Ju längre desto bättre grepp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gurrab hudar Skidalpinism 2
gb Hudar Skidalpinism 2
ollekvick Hudar: nylon vs. mohair? Skidalpinism 2
gb Hudar Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.