Hudar: nylon vs. mohair?

Hejsan!
Ska skaffa mig ett par nya hudar nu.

Har kollat lite på nätet och bestämt mig för att antingen köpa ett par Coltex med någon mohair/nylon blandning eller ett par Black dimond helt i nylon.

Vilka är bäst är kanske en konsig fråga så jag frågar vad de har för olika fördelar/nackdelar?

/Olle
 
Har du mera mohair tar hudarna upp mera fukt om snön är blöt och det fryser lättare i dem. Nylonhudar tar inte upp lika mycket vatten och fungerar därför bättre om du går på blötsnö. Men, nylonhudar glider inte lika bra som mohair. Det tjänar du på utför eller om du skall gå på platten. Så breda hudar om du bara skall gå uppför och åka utför. Samlare hudar så att du kan använda stålkanterna om du vet att du skall skråa både uppför och utför. Klistret skall du oavsett bättra på i ändarna även om hudarna är nya. Köp en tub stighudsklister och lägg på lite till. Var noga med att förbereda hudarna i toppen innan du sticker ut. Det är oftast framtill vid toppfixen som snön kommer in och får huden att lossna. Vik huden runt bygeln i toppfixen med en cm marginal, raka eller skär bort hudstråna på insidan, det som ligger mot belaget och lägg extra lim där. Eftersom du har så lite överlappning så får du sy fast toppfixen. Stunta i krok baktill. Skär ett runt avslut på huden och låt det sluta fem cm framför bakänden. Lägg lite extra klister baktill också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gurrab hudar Skidalpinism 2
mo9jan Hudar. Skidalpinism 6
gb Hudar Skidalpinism 2
gb Hudar Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.