Hoiganvaggi

Hej!

Jag har en tågbiljett upp till Katterjåkk i slutet på veckan och planerar att eventuellt vandra från Katterjåkk till Unna Allakas, eller som en alternativ gå österut i Hoiganvaggi och därefter ansluta till Kungsleden söderut.

Grundsten skriver att man i Hoiganvaggi bör hölla sig till på dalens södra sida fram till vattendelaren 5km in i dalen. Men eftersom vadet vid början av Hoiganvaggi ibland beskrivs som marigt så funderar jag lite på hur enkelt det skulle vara att vandra på norra sidan av fram till vattendelaren istället. Eller om det möjligtvis finns betydligt enklare vadställen av jokken längre in i dalen. Är det någon som har en uppfattning om detta vore jag mycket tacksam!

Det vore ju otroligt trist om vadet upplevs så pass bökigt att jag tvingas vända tillbaka till Katterjåkk..
 
Kolla på en tur rapport jag skrivit på fjellforum.no Abisko 1,2,3 jag endast vadat högst upp mot Nordkalott leden men verkade ok även i mitten av dalen men lite högt vatten då ocvh jag gick vidare upp på sidan som är mot det hållet du kommer ifrån.
Ska du gå Stuor-Kerbel och lite söder över är det några km med lite lätt klättring på delar av leden en svajig bro osv får klättra med händerna på dessa ställen.
Men hur mkt vatten det är nu ijf med Juli/Aug vet jag ej du får kolla väderprognoser med regn och värme några dar kan göra dm på vatten nivån.
Men ifh till många andra ställen så ej svåra vad ska du gå över vid ˋkåsavaggestuganˋ(ev felstavat)så får ev lite träning men gissar på 30-50 cm faran uppstår när det går över låren utan dessa kraftiga vandringsstavar vi hade förr som idag skulle motsvara de man bygger vindskydd av med PVC pressäningar dvs 30-40 mm dianmeter och längre än vandraren.
Jag gått i Rapadalen i övre selet till midjan eller precis upp till ryggsäcken då ej ensam och med rep.(en ryggsäck flöt iväg och vi fick hämta nedströms)
 
Vadet i början knatade även vi över men såg sen att det var helt onödigt. Knata istället på norra sidan jokken in i dalen så kan du högre upp i princip hoppa över den på stenar. Därefter kan du fortsätta på södra sidan upp till vattendelaren.
 
När jag vandrade där för flera år sedan var det mycket lågt vattenstånd, märkte knappt att det var det var en jokk där. När jag gick där senast för några år sedan forsade vattnet kraftigt i jokken, men var dock vadbart. Så otroligt mycket kan vattennivåerna skilja i fjällen, allt detta beror ju förstås på vädret.
 
Vadet i början knatade även vi över men såg sen att det var helt onödigt. Knata istället på norra sidan jokken in i dalen så kan du högre upp i princip hoppa över den på stenar. Därefter kan du fortsätta på södra sidan upp till vattendelaren.

Gjorde samma manöver för några år sedan när det var ordentligt tryck i jokken längre ner.
 
Tackar så mycket för svar! Förhoppningsvis borde det väl vara rätt lugnt så här sent på säsongen, men tyckte jag läste bara härom veckan att leden till Tarfala delvis hade spolats bort i de höga vattenflödena. Så känns skönt att förhoppningsvis ha ett bra alternativ om det skulle vara mer tryck än vad som känns bekvämt.
 
Ligger på ett ställe med mindre nederbörd och bättre väder normalt och mindre kupperad terräng.
Kolla på väder prognos Tarfalla och Abisko så är det ofta stor skillnad
Glöm ej ylle understället,mössa och vantar och lite mer gas än på sommaren för att ev koka något varmt utöver planerad anv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.