Högakustenleden

Hej på er alla!

Jag och några kompisar tänkte gå några dagar på Högakustenleden nästa sommar. Skulle vilja ha lite tips om tid, bästa sträcka/sträckor (om vi nu inte skall gå hela), tidsåtgång/svårighetsgrad, provianteringsplatser (om det finns på vägen), hur man kommer till leden smidigast,(vi kommer från Stockholmshållet) mm mm.

Trevligt om nån vill/kan dela med sig.

Tack på förhand!

Christoffer
 
Hej!

Kolla in den här sidan, här står det mesta ni behöver veta tror jag:
http://www.destinationskuleberget.se/hogakustenleden.4.146c1a30118e9c69ac68000273.html

Jag skulle personligen lägga mer tid på Skuleskogen (sträcka 9) och avvika från leden där.

Även den nya Världsarvsleden är att rekommendera. Den tar er ut till delar av kusten som inte HK-leden tar en till. Det finns inte jättemycket info än på nätet, den är ny för i år. Men det står lite på http://www.visitnorrland.se/se/sidor/Varldsarvsleden.ept

Go tur!
 
Håller med föregående talare angående att lägga lite extra krut på Skuleskogen. Lederna därikring är rätt nyligen upprustade, och man kan ta flera avstickare. Leden går, om jag inte minns fel, genom slåtterdalsskrevan, så den missar ni inte. Där kan man förslagsvis övernatta vid Tärnettvattnet och vakna till snacket från korparna som huserar där. Man kan även ta av ut mot havet och stanna till vid ex. Tärnettholmarna. Har man tid kan man, när man kommer till Köpmanholmen, ta båten ut till Trysunda eller Ulvön och stanna där ett dygn. Trysunda är något folktommare men inte mindre underbart för det - mer ö per person! Dessutom är båtturen ut dit kortare.
När man rör sig kring Nordingrå kan man även passa på att besöka Mannaminne, vackra Rotsidan eller Högbonden.
 
Om ni tar buss upp kan ni kanske be chauffören stanna till vid höga kusten-hotellet och gå norrut därifrån. Annars är ett alternativ att åka tåg/buss upp till Örnsköldsvik och sedan gå på leden vid varvsberget och vandra söderut därifrån. Svårighetsgraden är rätt enkel, jag gick delar av leden för första gången i femtonårsåldern och tyckte det var nemas problemas. Här beskrivs svårighetsgraderna för de olika etapperna, men är man normaltränad är de "krävande" etapperna inga problem. Proviant kan ni införskaffa på flera ställen, bla Nordingrå, Ullånger, Docksta, Näske, Köpmanholmen, etc. Sen beror det ju också på ifall ni tänkt bära med er för ett par dagar framöver, eller köpa och äta det mesta på plats.
 
Det blir bättre och bättre....

Nu blir det bara bättre o bättre med tips! Toppen. Ska nog vara bra förberedd till kommande år.

Tar dock gärna emot ännu fler uppslag.

Ch
 
Nu är det gjort!

Hej på er!
Nu har jag varit på högakustenleden och vandrat en vecka. Mycket trevligt. En riktigt blandad kompott vad gäller terrängförhållanden. Ömsom riktigt krävande för att sedan bli rena autostradan. Vi valde ut vissa sträckor och tog bussen nån sträcka för att hinna med så mycket som möjligt. Jag får tacka för tipsen som ni gav mig.

/Ch

Ps Att GÅ över Högakustenbron är inte direkt att rekommendera!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
Paulco Högakustenleden Vandringsleder 2
BeatriceK Högakustenleden Vandringsleder 4
i4lean Högakustenleden i oktober? Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.