Högakustenleden

Det blev högakustenleden 4 dagar för mig. Det var en trevlig led, kanske lite för mycket asfalt/grusväg men i övrigt bra. Har skrivit en artikel men min vandring men den har inte blivit godkänd ännu så är man nyfiken kan man läsa i bloggen.

Jag rekommenderar ju dock att man tar det lite lugnare och tar sig tid att titta på alla saker vid sidan om leden. Men det var kul att pressa på sig själv och se vad man orkar med.

Skall maila de som är ansvariga för ledbeskrivningen och ge em lite tips på förbättringar och korrigera fel. Ex. så var vattenkällor uttorkade på flera ställen så till och från led jag av vattenbrist.
 
Kul att läsa din vandringsskildring! Du måste ha legat alldeles i mina kängspår hela tiden, jag startade den 16:e och gick också i mål den 21:a, med en vilodag inlagd (i Skoved). Kul att det fanns flera blådårar till ensamvandrare ute :). Jag delar dina intryck i stort, leden är ibland lite för mycket landsväg/asfalt, och det var stundtals svårt att hitta vatten (som vanligt på vandringsleder). Å andra sidan är det ju inget som hindrar att man artigt ber att få låna lite vätska av sommarstugeägare på vägen.

Min rutt såg ut så här: jag startade från HK-bron på eftermiddagen och gick till raststugan uppe på Valkallen, där jag övernattade. Nästa dag gick jag till Lappudden och hyrde oplanerat in mig i en stuga. Från Lappudden gick jag en dag till berget öster om Skoved, och sov i vindskyddet där uppe. Därefter gick jag ner och checkade in på vandrarhemmet i Skoved och tog en dag med vila och persedelvård. Från vandrarhemmet gick jag till Köpmanholmen och tog in på Yvalgårdens B&B, ett mycket trivsamt och välskött ställe. Därefter gick jag den återstående sträckan till Övik, med en kort avstickare till Balesklippan. Jag avslutade vandringen på Vindarnas Hus, ett mycket mysigt och prisvärt vandrarhem i Öviks hamn. Sista dagen gick i ösregn, vilket var lärorikt men lite kallt.

I princip alla raststugor och vindskydd jag passerade var tomma. Jag hade alltså inga problem med att hitta säng- eller lunchplatser. Däremot blev jag besviken på de "vindskydd" som fanns, många liknade mest busskurer och erbjöd ingen vidare vettig sovplats. Men sådant får man ta när man inte har lust att bära på tält.

Jag tyckte att leden överlag var både välskyltad och vältrampad, särskilt jämfört med den snåriga östgötaleden där jag brukar hålla till. Möjligen kan man ifrågasätta omdömet hos den som drar en vandringsled längs E4-an... Jag blev också lite besviken över att leden inte slutade på Stora Torget som sagts, jag hade hoppats på att ta ett triumf-foto vid ledslutet men där fanns ju ingen särskild markering. Hade jag vetat det hade jag förstås stannat vid Max utanför stan, istället för att irra fram till torget bara för att sedan gå tillbaka i mina fotspår till de hägrande burgarna. Men vad gjorde det i den stunden.

Mitt samlade intryck är att leden bjuder på stor variation: mestadels skogsstig och grusväg, men också en del helt bedårande utsikter över höga kusten. Jag rekommenderar alla avstickare som leder till utsiktsplatser, det är klart värt det! Särskilt vid Valkallen, Skoved och vid Slåttdalsskrevan är det väl värt att stanna och njuta av utsikten. Ett generellt tips är nog att avsätta ordentligt med tid. Jag planerade för ganska långa sträckor, vilket gjorde att jag fick slopa diverse spännande avstickare; särskilt i Skuleskogen.
 
Åh vad kul med en liten berättelse från samma tid.

E4:an var nog det värsta.

Håller med dig om att avstickarna skall man nog planera in att göra, nu han jag inte med någon av dem eftersom jag var ute för att pressa mig själv lite extra. Men det jag passerade passade jag på att njuta av. Uppe vid Slåttdalsskrevan och Tärnättvattnet hade jag gärna stannat en hel dag för det var så otroligt mysigt där.

Hittade du nipstugan? Var det bara mörkret som gjorde att jag helt tappade bort markeringarna på de gamla krumma tallarna?
 
Jo, jag vill minnas att jag gick ganska långt från leden innan jag kom till Nipstugan. Jag kom dit runt lunchtid så det var inte så svårt i ljuset, men i mörker kunde det nog varit knivigt. Det stämmer nog att markeringarna upphörde en bit ifrån. Jag traskade vidare på känn och kunde till slut se stugan bakom träden.

Kul att se att vi verkar ha gjort exakt samma misstag: jag missade också helt att "sitt-vindskyddet" hade sovplats på baksidan (hade jag sett det hade jag nog stannat där för natten istf på Lappudden), och jag tog också fel väg vid den-där-tjärnen på sista etappen. Skönt att veta att man inte är helkorkad ;). Du verkar dock ha undvikit att bli anfallen av getingarna på utedasset vid Erikskojan. En otrevlig överraskning som gjorde att jag fick gå hela söndagen med en hand som liknade en badboll...

Innan jag passerade Erikskojan fanns det förresten två burkar Red Bull där... jag tackar den okände välgörare som lämnat dem! :)
 
Aha det var du som var så snäll och skrev varningslappen om getingarna? Undrade hur det gått för den stackaren som råkat ut för dem.

Säger det samma, skönt att höra att man inte är ensam om misstagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
Paulco Högakustenleden Vandringsleder 2
Chris66 Högakustenleden Vandringsleder 8
i4lean Högakustenleden i oktober? Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.