Hjälp med första studsaren

Har tänkt att införskaffa ett kulvapen. Skulle uppskatta råd och tips ang detta, vapenfabrikat, kaliber, inköpsställe, sikte etc. Jag vill inte köpa begagnat.

Jag skulle vilja ha en bössa som fungerar till såväl ripjakt som toppfågel och kråka. Om och när det blir aktuellt att börja jaga älg och annat större vilt har jag inget emot att måsta införskaffa en tyngre bössa.

Jag skulle vilja att vapnet uppfyller följande:
Hög kvalité.
Hyfsat lätt.
Begränsad rekyl (halvautomat??)
Billig övningsammo (många timmar på skjutbanan)
Standardkaliber, ingen som riskerar att försvinna.
Fungerar bra även mtp ev blyförbud.
Syntetiskt!!

Är 308 win en lämplig kaliber för detta? Om någon har länktips på vart man kan läsa om olika kalibrar tar jag tacksamt emot detta.

Tack på förhand
 
Lite motsägelsefullt. Toppfågel kräver klass 2. 222rem vore då lämplig. MEN, det är en brutal overkill (tycker jag) att jaga ripa och kråka med. Men det finns säkert ammunition i den kalibern som är väl lämpad till detta. 222rem försvinner aldrig från marknaden. Du ska inte ha blyad ammo till det vilt du nämnt.
Rekylen är försumbar.
Finska märken (Tikka & Sako) håller alltid hög kvalité.
Jag tycker du ska glömma halvautomat, låter som om det är nåt som kan krångla i vinterkylan.
308win duger bra från vildsvin, älg etc ner till tjäder. Men inte ripa och kråka. (som att jaga älg med LV-kanon).
I Stockholm är väl Walter Borg ett bra ställe att besöka. Svante Nilsson i Uppsala är också bra.

Börja med att gå in på http://www.robsoft.nu och möt vapen/kaliberfetischisterna ;)

(EDIT: kommer i efterhand på att många gillar 22Hornet, men den vet inte jag något om)/

/BAX
 
...kom på en sak till. Jag vet inte hur mycket pengar du tänkt lägga ut, men kikarsiktet m tbh. är viktigare än vapnet.
Alltså, Om kassan är begränsad, dra dig inte för att pruta ner till ett begagnat vapen, bara kikarsiktet och fästena till denna är av mycket bra klass.

Jag köpte själv en begagnad BRNO (222Rem) utan kikare, för att ha råd med ett MEOPTA-sikte (3-9x42) med tillhörande fästen. Är mycket nöjd.

/BAX
 
BAX; sa:
Börja med att gå in på http://www.robsoft.nu och möt vapen/kaliberfetischisterna ;)

/BAX
På Robbans forum träffar du även kikarsiktefanatiker så du får mycket tips om sikte...

Och skippa inte begagnat vapen!
Tyvärr är det svårt att få tag på en allt i ett-kaliber, men du kanske skulle leta fram ett sk modulvapen där du kan ha fler pipor som du kan byta. 222 rem normal och byt till 308 när du ska till älgjakten. Ex namn Schultz & Larsen.
 
Tack för era svar. Om kombinationen ripa/tjäder/kråka osv inte fungerar, vad skulle man kunna tänka sig för alternativ med två studsare, dvs en för det allra minsta och en som även fungerar den dag man börjar jaga älg? Vilka två kalibrar kompletterar varandra bäst, med tanke på önskemålen i första inlägget?

Jag köper argumentet om att skippa halvautomat!
 
..22Long/Magnum till ripa och kråka.
308win till övrigt.

Hade jag ekonomi skulle jag gå på en Sako Varmint 308 "Stainless Composit" (ellervadtusandomheter) och en beg. 22Magnum.

/BAX
 
BAX; sa:
..22Long/Magnum till ripa och kråka.
308win till övrigt.
/BAX

22-Hornet till den mesta fågeljakten fungerar bra för mig. Tjäder, orre och även ned till järpe funkar bra. Tycker att det är en utomordentlig kaliber för just fågel. Och även jag tycker att du ska titta på begade bössor. Det är helt sant, siktet begränsar dig mer om det är av dålig kvalitet (ta det av en som behöver byta upp sig vad det gäller sikte).

/Micke
 
BAX; sa:
..22Long/Magnum till ripa och kråka.
308win till övrigt.

Håller helt klart med.

.22LR till övningsskjutning och på "lilla älgbanan" och ripa/kråka. Billig övningsammo.
Sedan är .308 ett bra val eller möjligen 6,5. Ska du ha billig ammo - börja ladda själv.

Enligt min uppfattning behöver du inte satsa en förmögenhet på .22an, lägg hellre pengarna på klass 1 vapnet. En rostfri med plastkolv är som sagt mycket fin. Du kan göra fynd på begagnadmarknaden.
Allmänt är det ju så att ett lätt vapen ger mer rekyl, om du inte kostar på en rekylbroms.

/Ulf
 
rekyl

"Allmänt är det ju så att ett lätt vapen ger mer rekyl, om du inte kostar på en rekylbroms."

För 308 så räcker det med en ordentlig gummibakkappa istället för rekylbroms som ger besvär med högre decibel.
 
Wolf25; sa:
..eller möjligen 6,5. Ska du ha billig ammo - börja ladda själv...
/Ulf

Jag skulle också förorda 6,5*55, om det inte vore för det förb-idiotiska-EJgenomtänkta-blyförbudet.
Det riskerar att skicka ner kalibern till Klass2 för stordelen av kulalternativen.

/BAX
 
Man får tacka för hjälpen. Det låter förnuftigt att börja med en begagnad 22:a för att skjuta in sig osv. Förstår inte varför det skulle vara overkill med grov kaliber på kråka, är det någon som bryr sig om köttförstöringen i det fallet? LV låter häftigt, kan man få licens för det? :)

Ang blyförbudet, är det på gång eller diskuteras det bara? Kan man måhända bunkra upp med ett stort ammunitionslager eller är detta något som försämras med tiden. Inte kan de väl vara så taskiga att de förbjuder en att använda upp redan inköpt ammo?

Än en gång, tack!
 
Tyvärr är det så att det är bruket av blyat som förbjuds (och redan förbjudits i våtmarker) och inte ägandet. Det är ett fall uppe i rätten nu om en som skjöt med blyhagel i råneälven. Ett problem som uppstår med blyförbudet och 22:an är att det idag inte finns något alternativ till blyad amm. Så köp begagnat för snart kan den bli "obrukbar"-lagligt iallafall.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.