Första bockjakten

Som ny i jägarkretsar och efter att ha fått tag på en jaktmark bara 20 minuter hemifrån, fast vi flyttat tillbaka till Fjollträsk, så kan man lugnt påstå att jag inför höstens bockjakt var en aning motiverad.
Alla prylar var nedpackade, vapnet väl inskjutet, stövlar på och ut i marken. Ja, var ska man nu sätta sig? Har ingen gammal morfar som man kan fråga så det fick bli lite på känn. Vilken tid ska man gå ut? Jag åkte när jag hade tid. Hur länge ska man sitta på samma ställe? Som varande aningen rastlös så blir det aldrig mer än ett par timmar.
Först gången hittade jag iallafall ett ganska fint pass i en sluttning strax intill en kraftledningsgata. Jag hade sett en viltväxel längst ner i sänkan och där verkade det finnas mat. Väl på plats sitter jag andäktigt och väntar i kanske en dryg timme innan jag får myror i benen och börjar fundera på om det verkligen var ett så himla bra pass jag satt på. Jag kanske skulle byta? Sagt och gjort, smyger försiktigt bort mot, vad som verkar vara en ÄNNU bättre plats, då det sprätter upp 3 djur alldeles framför fötterna. Det var inte att tänka på att skjuta. Dessa har alltså gått och betat i godan ro kanske 50 meter från mig under hela tiden jag suttit där, märkligt. De visste säkert att jag inte var nåt större hot. Nästa gång...
Det var en underbar dag och en god matsäck, vad kan man annat begära?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MickeD Hjälp med första studsaren Jakt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.