hemsida i norrköping

Friluftsungdomen..?

Hallå Peter!

Var du också med i Friluftsungdomen under Bengt Görans ledning?
Jag var med under slutet på 70 och början på 80 talet och då var vi ofta vid Holmsjön.
Jag minns precis hur det var när jag kollar dina bilder... Gamla kojan, bordet och trappen upp till vindskyddet som stod vänt åt andra hållet då...

Under min tid med Friluftsungdomen och "Benka" så gjorde vi mängder av turer i Kolmården, men jag kan inte minnas om jag har träffat på dej nån gång... Men håller du fortfarande på med friluftsliv så är det väl inte försent än.

Jag kan rekomendera ett vindskydd som jag var vid nyligen vid Gårdssjön. Vi gick genom Getåravinen för att ta oss dit...
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?SearchType=4&z=7&cx=1542300&cy=6510100&toolbars=banner%2Ccontrols%2Csearch%2Czoom%2C&referrer=MapPage.aspx#

/Dennis
 
Svar till Dennis

Hej Dennis !
Du har nog rätt i att vi inte träffats.
Jag var ute vid Holmsjön 1971 första gången, så det kanske var lite före din tid.
Och så var det så att BG hade olika gäng han åkte ut i skogen med.
Den kompis jag hade med mig på de flesta turer var Bertil Fogelstrand
Vi var ute sommar som vinter minst två - tre gånger i månaden i flera år.
Hur gammal/ung är du ?
Jag är nu 47 år och det blir absolut inte så ofta längre, sist var det i början på december
med min dotter till ett vindskydd vid Magnehult.
Mvh Peter
 
Jag är inne på mitt 44 i ordningen så jag tillhörde nog en senare grupp en dej. Bland de sista och största turerna vi gjorde var en 19 dagars vandring i norra Finland, jag tror det var -81. Jag glömer aldrig när Benka höll kartan uppochner så vi felnavigerade flera mil, ha, ha...
Sen blev det mer sällan p.g.a andra intressen m.m.

Idag så har man väl hittat tillbaka ut i skogen, som en avkoppling från allt det vardagliga med familj, jobb och annat... Det är kul att besöka platser som ger en nostalgi kick och Holmsjön var verkligen en sådan.

/Dennis
 
kan inte låta bli att...

Hej igen
Kan inte låta bli att berätta att jag ochså varit med om komiska grejor med bengan.

En gång skulle han demonstrera för oss nybörjare att "isen håller för 20man här" ( han stod en bit ut på Glotterns is, vi stod på land)
varpå han i nästa sekund gick igenom isen till häcken ha ha ha

När jag började med friluftsliv så var det Friluftsfräjandets TVM vi tillhörde om du hört talas om det, vet inte om det finns kvar nu.
Kommer ihåg att han pratade om Finlandsturen, men han nämnde aldrig att något gick på tok....
Kul att känna till någon här på forumet
Peter
 
Friluftsungdomen Västerås

Hej.

Satte och sökte på Friluftsungdomen på Google och hittade denna tråd. Jag, med flera av mina kompisar, var med i Friluftsungdomen under sjuttiotalet. Vi var mycket aktiva och höll på med friluftsliv varje helg, i princip, byggde vindskydd utanför Västerås osv. Sedan blev det skidåkning och lite mindre friluftsliv. Men, ser man tillbaka på tiden i Friluftsungdomen var det en kanontid. Ett utmärkt upplägg och långt från andra, mer organiserade (för) föreningar. Vi lärde oss friluftsliv.

Till Kolmården har vi tänkt att ta oss, vad det lider och då passar ju denna information bra.

/G:son
 
Jag blir nyfiken på adressen. Maine Coon - du har en sådan katt? Lär vara ena bjässar.
Jo jag har fyra Mainecooner o en huskatt
Min fru har uppfödning på rasen, hennes hemsida är www.alhagensmainecoon.com
Jo dom är stora, de blir inte helt utvecklade förrän vid fem års ålder.
Har vänner som har utekatter, som fullvuxna är mindre en vår sexmånaders kattunge...
Kolla gärna in på hemsidan !
peter
retailers1.html
 
Jag har en hemsida med bilder från skogen i Kolmården, bla Holmsjön som jag kan vägleda er till.
Där finns vindskydd o en lappkåta
http://skuggan.alhagensmainecoon.com
Jag tar gärna emot tips på era favoritställen i Kolmården där det finns vindskydd eller kojor.
Peter

Möjligen bekant för dig, men ändå:

Jag gick nyligen från Åby till Katrineholm. Första lägret, vid Lilla Älgsjön, var alldeles utmärkt, en bit förbi fördämningen. Att tälta på den öppna plätten vid sjön, med bänkar och bord, etc. är inte så slugt, eftersom det går bilväg nästan ända fram och platsen lockar besökare.

Vikitteln vid Sörmlandsleden tror jag också ligger i Kolmården; vindskydd men också ett par möjliga tältplatser.

Båda dessa sjöar har utmärkt klart vatten; satte till tabletter för säkerhets skull, men behövde ine filtrera.
 
När jag började med friluftsliv så var det Friluftsfräjandets TVM vi tillhörde om du hört talas om det, vet inte om det finns kvar nu.

Jodå, det finns kvar. Verksamheten har tyvärr krympt, men för några veckor sedan firade vi 50-årsjubileum med ett läger (ting) med ca 230 deltagare; http://www.frilufts.se/ung/riksting08

Vi har en TVM-grupp i Kolmården. I mars var vi på vandring och besökte Holmsjön. Kul med bilderna på hur det såg ut där förr! Vi träffade en lite äldre man, tror det var den ovan nämnde BG, som med entutiasm berättade om friluftsungdomen och hur det hade varit vid Holmsjön förr.

Första lägret, vid Lilla Älgsjön, var alldeles utmärkt, en bit förbi fördämningen. Att tälta på den öppna plätten vid sjön, med bänkar och bord, etc. är inte så slugt, eftersom det går bilväg nästan ända fram och platsen lockar besökare.

Det kan vara smart att hitta en annan tältplats. Lilla Älgsjön är en av Kolmårdens populäraste badsjöar på sommaren.

För er som är intresserade av sovplatser/vindskydd etc i Kolmården så kan ni gärna ta en titt på Martins projekt sovplats.se. Sidan är fortfarande "beta", dvs inte färdig, men det finns bl.a. en sida med koordinater och bilder från Holmsjön.
 
Senast ändrad:
Man ska inte göra skogsvandringar på sommaren, förstås. I september 06 (högsommarvärme, förvisso) gick jag tre dar på Östgötaleden och övernattade bl a på Hallstad ängar i RImforsa. Där finns vindskydd, men jag vill alltid sova i tält och valde här att sova på gräset invid badstranden, för att få lite utsikt. Icke en kotte där, förstås, eftersom folk badar efter kalendern. Fullmåne.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.