Haute route

Jag undrar om någon har erfarenhet av Haute Route på senare år. Framförallt funderar jag över om det är möjligt att gå med bara sovsäck och liggunderlag utan att förboka stugor. Dvs, finns det alltid en sovplats. Om någon har andra tips är de välkomna.
 
Bäst att förboka

Hejsan,

Gick Haute Route för ett par år sedan och då blev vi rekommenderade att förboka stugorna. Visst brukar det finnas plats och har man med sovsäck och liggunderlag borde de åtminstone kunna erbjuda golvplats om alla rum är upptagna tycker man.

Själva hade vi med tält som vi bodde i de flesta nätterna. Detta är dock inte tillåtet över allt (vilket vi inte hade riktigt koll på då vi gav oss iväg...) så man gör bäst att tälta på riktigt avskilda platser....

Sen finns det ju väldigt många olika dragningar av Walkers Haute Route, men går man som vi till stora delar den klassiska sträckningen blir det långa sträckor på glaciär = man bör vara minst tre och ha glaciärutrustning + kunskap hur man använder den.

/ Stefan
 
Sen finns det ju väldigt många olika dragningar av Walkers Haute Route, men går man som vi till stora delar den klassiska sträckningen blir det långa sträckor på glaciär = man bör vara minst tre och ha glaciärutrustning + kunskap hur man använder den.

/ Stefan

Tack! Jag skippar normalt helst sträckor som man skulle behöva extra utrustning för, så får helt enkelt mestadels gå andra bitar, baserat på vad som sägs om det på plats.
 
Vandrarens Haute Route finns beskriven i flera böcker, bl a en av Kev Reynolds på Cicerone. Det är verkligen en vandrartur, dock med ett par riktigt höga övergångar, uppåt 2900 m, och glaciärkorsning ska inte behövas. Notabelt är att det på ett ställe finns två övergångar nära varandra, Pas des Chèvres och Col de Riedmatten, av vilka den förra går på lodräta stegar, helt nära bergväggen, vilket kanske inte är så behagligt.

Om tältning. Det finns inga federala tältförbud i schweiziska Alperna. Jag har erfarenhet av tältning i kantonerna Wallis, Ticino och Graubünden. I alla av mig kända naturskyddsområden är det bivackförbud. Dessa är inte alltid utmärkta på kartan, men kolla på sajten Alternatives Wandern, som du kan länka till från http://www.huthyfs.com . På privat mark handlar det förstås om att komma överens med herdar, markägare, byordförande, etc. Ibland är man så långt från all verksamhet att man fullkomligt riskfritt kan ställa upp tältet. Vänta till efter 15 om platsen har många dagsbesökare
(de brukar gå hem ungefär då) och gå iväg tidigt på morgonen, innan de första besökarna dyker upp.
 
Om tältning. Det finns inga federala tältförbud i schweiziska Alperna. Jag har erfarenhet av tältning i kantonerna Wallis, Ticino och Graubünden. I alla av mig kända naturskyddsområden är det bivackförbud. Dessa är inte alltid utmärkta på kartan, men kolla på sajten Alternatives Wandern, som du kan länka till från http://www.huthyfs.com . På privat mark handlar det förstås om att komma överens med herdar, markägare, byordförande, etc. Ibland är man så långt från all verksamhet att man fullkomligt riskfritt kan ställa upp tältet. Vänta till efter 15 om platsen har många dagsbesökare
(de brukar gå hem ungefär då) och gå iväg tidigt på morgonen, innan de första besökarna dyker upp.

De tiderna följer jag normalt, tidig morgon och stannar nästan aldrig före 1500. ska försöka mig på en kombination av tält, stugor och hotell. Far ju imorgon!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.