haute route?

Det är tillåtet att tälta utmed den Schweiziska delen av leden (den Franska ska bara tillåta tält i vissa områden, t.ex. bredvid bergstugor), men det finns ju billiga och väderskyddade stugor utmed leden som kan användas, då slipper man plocka med tält och kan njuta av något kilo mindre packning. :)
 
Den franska sträckan är kort. Går man från Chamonix så tror jag nästan man är över gränsen
inom en dag. Det kan iaf bli högst en övernattning i Frankrike och förmodligen är det ont om fria alternativ.

Att man får tälta utmed leden i Schweiz är en förenkling minst sagt och rätt fråga är iaf vilka möjligheterna är. För ett par år sen började jag en tur i Argentière i Frankrike och fick infallet att ta mig över två pass samma dag. Gränspasset var lätt, men Fenêtre d'Arpette i Schweiz var något struligt,
mycket brant och slirigt på östra sidan. Där fick jag ta mig till rätt låg höjd innan vattnet kom i dagen och just där omintetgjorde vegetationen all tältning. Vid första boning fick jag dock tips om ett ställe en bit längre fram.

Försommaren 2011 började jag en tur med sträckan Zinal-St Nicklaus (jag lämnade leden där andra dagen och fortsatte till Niedergrächen).
Mellan Zinal och Gruben drällde det inte precis av möjligheter; jag kunde förmodligen ha avslutat etappen en bit in i Turmanntal söder om bebyggelsen, men valde p g a vädret, och i hopp att få information nästa pass, att övernatta i sovsal på ett hotell i Gruben.

Huvudreglerna är 1) kom överens med markägare eller närboende; 2) har platsen många besökare över dagen, vänta med att resa tältet tills de gått hem; och 3) gå tidigt på morgonen. I alla schweiziska naturskyddsområden som jag besökt är det totalförbud mot tältning.
 
Kev Reynolds bok (säkert värd att skaffa) nämner en glaciärövergång, Le Grand Désert, men ger också alternativ. Men det senare kan ha en hel del snö. Om snö bör man förstås underrätta sig, förhållandena kan vara väldigt olika mellan åren och årstiderna. Och det handlar överlag om mycket höga pass.

Apropå alternativ. Man har valet mellan Pas des Chèvres (med stegar) och Col de Riedmatten (utan).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.