Hantering stormkök

Jag söker lite tips på bästa sätt att hålla efter sitt stormkök. Jag har ett lågbudget från Biltema som eldas med t-röd. Självklart blir det sot, men finns det nåt bra sätt att hålla det fräscht och fint så länge det nu går?
 
Jag söker lite tips på bästa sätt att hålla efter sitt stormkök. Jag har ett lågbudget från Biltema som eldas med t-röd. Självklart blir det sot, men finns det nåt bra sätt att hålla det fräscht och fint så länge det nu går?

Elda med Tenol istället så slipper du det mesta av soten. I T-röd kan du blanda i 10% (?) vatten så sotar det mindre.
 
Hade ett nytt oprövat biltemakök som jag nyss prövade genom att elda med en hemmagjord blandning av hälften t-röd och hälften metanol; stått i garaget sedan 70-talet. Blev inget sot alls. Bottnen var fortfarande metallblank men med viss gulfärgning.
 
Tack för tipsen! Jag ska prova med metanol til att börja med.
Finns det något smidigt sätt att få rent det sot som redan bildats på köket?
 
Böt ut brännaren mot en gasbrännare istället. fick ta hål i sidan för att få igenom slangen men vilken skillnad. Inget spill och dalpande, inget sot och koktider som får vuxna män att gråta. Funkar dock sämre på vintern och då åker metanolflaskan fram. Mitt kök är också från tiden då datorn inte var uppfunnen.
 
Maskindiskmedel

Tack för tipsen! Jag ska prova med metanol til att börja med.
Finns det något smidigt sätt att få rent det sot som redan bildats på köket?

Jag brukar lösa upp en tablett maskindiskmedel i vatten, och låta kastullen stå i det en timme eller så. Fungerar finemang, sotet löses upp och i stort sätt ingen skrubbning behövs.
 
Jag brukar lösa upp en tablett maskindiskmedel i vatten, och låta kastullen stå i det en timme eller så. Fungerar finemang, sotet löses upp och i stort sätt ingen skrubbning behövs.

Har dålig erfarenhet av maskindiskmedel i kombination med lågbudgetstormkök. Köpte ett sånt för ett år sen på Biltema eller Rusta (minns inte). Efter att ha testat det på en endagstur orkade jag inte riktigt diska det (kändes inte värt besväret, köket var av engångskaraktär). Så: skjuts in i diskmaskinen.
När det kom ut var ytan alldeles sträv, känslan var ungefär samma som naglar på svarta tavlan.

Förmodligen var köket tillverkat av någon billig (?) legering, som tålde maskindisk sämre än andra. Jag har någon gång diskat någon del av ett trangia, med helt annat resultat. Materialet var mycket klent, det blev tumformade bucklor när jag tryckte i botten på stekpannan...
Om den beskrivningen liknar ditt kök, Slaghöken, så kan viss försiktighet vara på sin plats.

/OJ
 
Har dålig erfarenhet av maskindiskmedel i kombination med lågbudgetstormkök. Köpte ett sånt för ett år sen på Biltema eller Rusta (minns inte). Efter att ha testat det på en endagstur orkade jag inte riktigt diska det (kändes inte värt besväret, köket var av engångskaraktär). Så: skjuts in i diskmaskinen.
När det kom ut var ytan alldeles sträv, känslan var ungefär samma som naglar på svarta tavlan.

Förmodligen var köket tillverkat av någon billig (?) legering, som tålde maskindisk sämre än andra. Jag har någon gång diskat någon del av ett trangia, med helt annat resultat. Materialet var mycket klent, det blev tumformade bucklor när jag tryckte i botten på stekpannan...
Om den beskrivningen liknar ditt kök, Slaghöken, så kan viss försiktighet vara på sin plats.

/OJ

Har aldrig testat att köra mitt trangia i diskmaskin (och det verkar som jag ska akta mig för det!), men vad jag märkt har det aldrig varit något problem med vattenbadsvarianten. Kanske diskmaskinen sliter mer om det är högre temperatur? Men det kan nog vara ide att tänka sig för med vattenbadet också, och inte låta grejerna ligga i hela dagen.

/Stina
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.