Hans Fridels hemsida

Jag vill läsa mer om byggmetoden "stich and glue" och drog mig till minnes att det finns information om detta på Hans Fridels hemsida. När jag klickar på länken till sidan kommer jag inte fram.

Hans, eller någon annan, har länken ändrats eller krånglar servern?

Joakim
 
På gång

Telia har mixtrat till det så att min sida har försvunnit. Istället för att lägga in den på en ny Telia adress tänkte jag fixa en .se adress istället tyvär är jag ganska upptagen just nu men det bör vara fixat inom någon vecka.

Under tiden kan man titta på dom här bilder från årets träff i Newfound USA.

http://www.kayakforum.com/Albums/Rend2002/NewfoundRendezvous2002/index.html

Jag hade två konstruktioner med som jag rítat till Newfound Woodworks.

USA är annars plywoodens hemland och det säljs betydligt fler ply båtar där en här. Rent allmänt så är förstås marknaden för gördetsjälv kanoter enorm överdär

Men min mail funkar fortfarande så det går bra att maila om man undra något

hans.friedel@suravision.se

Hasse
 
Tack

OK. Jag väntar tills din hemsida är igång igen. Mina tankar surrar lite kring hur man praktiskt går till väga med "stich and glue" metoden, hur lång tid det tar mm., men jag kan som sagt vänta.

Snygga bilder från Newfound förresten. Men vem vågar använda så fina kajaker? Jag har en stripbyggd Kavat som jag använder normalt, dvs den får sig en och annan törn mot botten ibland. Nästa bygge kommer resultera i en ännu "fulare" kajak - jag kommer inte att lägga ner alls lika mycket tid för att få till snygg finish eftersom min avsikt är att använda kajaken och då får den ta stryk...

Joakim
 
kajaker

"live is to short for uggly boats"

såg jag någonstans och det kan nog stämma. Kajakerna som synns på bilderna är brukskajaker som användes av ägarna. Amerikanarna är drivna byggare och dom har hållit på betydligt längre än vi med att bygga kajaker/kanoter. Och dom har kommit en hel del knep under resans gång. Dom har även än större pallet av träslag att välja mellan. Även om granen är ett förträfflig byggmaterial. så blir det gärna lite mycket narval av det hela.

Annars så paddlar amerikanarna betydligt mindre långfärd än vad vi gör. Främst för att dom inte har tillgång till våra typer av skärgårdar och att man inte har allemansrätten. Oftast är stränderna privata.

Något som däremot är populärt är att paddla mellan olika Bed and Breakfast vilket förstås kan vara trevligt.

Innsjöar är inte heller lika vanligt som här i Sverige. Och hittar man en sjö så är den oftast redan upptagen av daycruisers och vattenskotrar.

Eskimopaddling är väldigt populärt och dom stora paddeltillverkarne har alla eskimo paddlar på sitt program. Dom riktiga entusiasterna bygger sina egna skin on frame kajaker. Dessa kajaker används nästan bara för eskimoakrobatik och man har andra kajaker för vardagspaddlandet.

Hasse
 
Kajak eller

"Smakar det så kostar det"

Det finns en del även här i sverige, som lägger ned tid och pengar på att bygga kanoter av hög möbelklass. Se t.ex. Carl-Olof Carlens kajak under "Bildarkiv" på http://www.wermlandia.net.

I USA är man beredd att betala mycket mera för material till sitt kajakbygge. En enkel kajakbyggsats t.ex. Endeavour 17' kostar från Wermlandia 6160kr plus moms. Samma byggsats i White Ceder kostar från Newfound Woodworks 12400kr i USA.

En profilerad list 6x19mm av gran kostar i sverige 6,50kr per meter. Samma list av White Ceder kostar i USA 10-15kr per meter beroende på listlängd.

Wermlandia saluför även dekorlister och faner för intarsia i ett antal träslag.

En "lyxkajak" behöver i sverige inte kosta mer i kronor än en "standardkajak" kostar i USA, men den kommer att kosta tid. Den normalhändige bygger en kajak av god klass på 120-150 timmar från en Wermlandiabyggsats, medan byggaren av ett "Skådebröd" får räkna med minst det dubbla.

Betrakta kajaken som ett bruksföremål, om du är paddlare och låt ej kostnaden bli högre än att du har råd att bruka din kajak. Skall din kajak bara vara snickarglädje och "SKÅDEBRÖD" så låt den kosta och bekymra dig inte om egenskaper. På träffen i USA fanns det kajaker som ej fick sjösättas och som transporterades i vadderat fodral.

Jan-Eric
 
Wermlandia

Jan-Eric!
Eftersom jag är intresserad av kajakbyggande har jag varit inne på din hemsida många gånger. Jag har byggt en Kavat som funkar fint, men nu suger det i byggtarmen igen. Min uppfattning är att vill man HA en kajak ska man köpa en färdigbyggd, men är man intresserad av hantverket och/eller vill ha en specialkonstruerad, ja då ska man bygga en.

Just nu funderar jag på två saker. För det första skulle det vara kul att prova att bygga en kajak med "stich and glue"-metoden för att lära sig hur metoden fungerar, hur svårt/enkelt/snabbt det är samt hur resultatet blir. Mim ambition är att ha en användbar kajak, så finishen kommer jag inte att lägga någon större möda på. Har Wermlandia ritningar för stich and glue bygge?

Min andra fundering kretsar kring bygget av någon form av segelkanot, men här är det svårt att få fram information. Jag har surfat runt på nätet, men några byggdagböcker har jag inte hittat. På Wermlandias hemsida finns Kolibri och Enorm kortfattat beskrivna. Lägg gärna ut mer utförlig information om dem så det blir lättare att fatta beslut om bygge. Man behöver veta mer om tidsåtgång, svåra moment, kostnader, segel, seglingsegenskaper, tja kort och gott det mesta. En länk till en byggdagbok vore förträffligt. Skriv gärna mer om byggen av D och E kanoter och hur de byggs, vad de kostar och hur lång tid det tar. Man bestämmer sig inte för att bygga en D kanot om man inte har kunnat läsa på lite grand!!!

Joakim
 
Re: Wermlandia

Banankontakt; sa:
Min uppfattning är att vill man HA en kajak ska man köpa en färdigbyggd, men är man intresserad av hantverket och/eller vill ha en specialkonstruerad, ja då ska man bygga en.

...vara kul att prova att bygga en kajak med "stich and glue"-metoden. Mim ambition är att ha en användbar kajak, så finishen kommer jag inte att lägga någon större möda på.

Öh.. Bestäm dig bananen. ;)

Kalle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.