Halmstad - Bordeaux

Hej Cykelvänner.

Det har blivit bestämt att jag tar hojen till Bordeaux i sommar. Det blir min första långtur och jag är mycket förväntansfull. Tält och kök ska vara med i packningen och jag räknar med att klara av de drygt 200milen på 4-5 veckor. Men för en gröngölling som jag: hur löser jag på bästa sätt min resrutt? Vilka vägar är okej att cykla på och vilka ska jag hålla mig borta ifrån? Är det bästa sättet att rita upp resväg via europakartan eller någon kartjänst på internet. Kanske bara cykla på måfå? Kanske är det någon som har cyklat någonting liknande som kan komma med tips.

Härliga tider

Olof
 
Då jag inte känner till vägarna utomlands,så blir mina råd generella: Allmänt gäller det att undvika de större vägarna så långt som är möjligt, alltså motsvarande länsvägar, riksvägar och europavägar. Det är helt enkelt alldeles för mycket biltrafik på dessa vägar för att cykelfärden ska bli njutningsfullt.

Bättre då att satsa på mindre byvägar, cykelvägar eller motsvarande. Borde väl finnas en del cykelleder att följa.

Med tanke på att du har med dig campingutrustning (tungt), så torde du också försöka undvika bergsområde (branta backar).
/Niklas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.