Håll?

Jag har ett problem som är jättejobbigt när jag ska träna. Det är så att ag får håll väldigt ofta (för att inte säga alltid...). Vet inte hur jag ska göra för att undvika det. Har provat att inte äta innan träningen och jämfört lite hur långt/kort innan träning jag kan äta. Men jag ser inget samband... Så jag skulle bli jätteglad om nån kunde ge mig tips på det här problemet. Jag är 18 år nu och har så länge jag kan minnas haft problem med håll. Har även provat lite andra tips, men inget som fungerar än så länge....
 
Måltid för nära inpå?

Äter du eller dricker extremt mycket när inpå ditt träningspass? Maten måste få vila lite innan du tränar men kör du på direkt så kan det nog vara en anledning till att du får håll.

Löpare brukar räkna med minst två timmar mellan måltid och träning innan hårda pass.

Peppe
 
Mjölksyra

Ditt problem beror på mjölksyra. Mjölksyra uppstår när kroppen inte hinner syresätta blodet i den aktuella kroppsdelen. I detta fallet magen. Abdominalis (magmusklerna) spänns för att hålla upp överkroppen vilket leder till en minskad syresättning av blodet.

Problemet är alltså inte direkt maten utan att antingen magen är lite otränad eller att du spänner magen meden du springer. Om du springer och INTE kan slappna av i magen kan det vara idé att inbringa lite magträning i din träning för att öka tåligheten i magpartiet.Glöm inte att även då träna ryggen för att ge balans åt kroppen.

Träna hårt!

/O
 
Re: Mjölksyra

engstrom; sa:
Ditt problem beror på mjölksyra. Mjölksyra uppstår när kroppen inte hinner syresätta blodet i den aktuella kroppsdelen. I detta fallet magen. Abdominalis (magmusklerna) spänns för att hålla upp överkroppen vilket leder till en minskad syresättning av blodet.

Problemet är alltså inte direkt maten utan att antingen magen är lite otränad eller att du spänner magen meden du springer. Om du springer och INTE kan slappna av i magen kan det vara idé att inbringa lite magträning i din träning för att öka tåligheten i magpartiet.Glöm inte att även då träna ryggen för att ge balans åt kroppen.

Träna hårt!

/O

Om jag förstått saken rätt så är den klassiska beskrivningen av håll är ju att kroppen behöver använda sig av "blodreserv" i mjälten, mjälthugg. Det är inte bevisat att det är så (se t ex Lore of Running av Tim Noakes (mycket bra löpbok)).

Sambandet håll och mat alltför tätt inpå träningen är välkänt. Ju högre intensitet, desto längre uppehåll mellan matintag och träning måste du ha. Exempel: Springer jag ett 3 timmars pass i lugnt tempo (ca 75% av maxpuls) så kan jag äta nån banan precis innan, eller t o m under löpningen. Ska jag springa ett intervallpass (90% av maxpuls) så äter jag helst inte senare än 3 timmar före passet.

Jag har svårt att känna igen mig att mjölksyra skulle vara orsaken. Som otränad får jag enklare håll än när jag är vältränad, och jag tränar inte mage och rygg utan löpning.

Håll koll på hur långt innan träning du äter och fortsatt träna så försvinner plågan så småningom.

/Håkan
 
Andning

Jag är ingen storlöpare, men brukar sällan drabbas av håll. Om än ovanligt så händer det oftare när jag går raskt utan uppvärmning. De gånger jag under löpning drabbas av håll brukar det släppa när jag andas djupt, dvs med magen. Jag har ingen aning om det vetenskapligt går att bevisa, men jag inbillar mig att anspänningen för magen ibland blir för statisk. Att tänka på andningen löser detta problem (och är viktigt i all träning).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sleepless farligt att fortsätta med håll? Träning och hälsa 9
Duff Håll Träning och hälsa 3
roger_madsen Håll! Träning och hälsa 17
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
402285 Håll Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.